Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är väl bra med högre utväxling. Mindre surr från motorn och lägre bränsleförbrukning och lugnare gång. Vill man ha högre varv är det ju bara att växla ned. Så om en 9-5 drar bra i 90 pga rätt varvtal på högsta växeln är det ju bara att växla ned v70:n så drar den också bra däremot svårt att växla upp 9-5:an om den inte har fler växlar vilket du då kan i v70:n för att få ned surr och bränsleförbrukning. Upplever att jag saknar en växel i en sådan 9-5.
Hej
V1000 är cirka 52-53 km/h beroende på val av däck på ny T4 VEA aut, vilket i så fall blir ca 106 km/h vid 2000 rpm. Aningen högre än den äldre T4 motorn i så fall. Intressant dock att utväxlingen är samma som på D3 motorn gällande automaten, men inte på den manuella? Ser ut som om D3an har fått en T4 automat,kanske för att få en låg certifierad förbrukning? lägre friktion på lådan men då med moment begränsning på 320Nm. Kanske max moment för vad lådan klarar då tidigare D3 hade 350Nm som max moment.
Som Leafs är inne på, hög utväxling är inte bara av godo.
Fördelarna är kända: lägre ljudnivå, mer avslappnat, lägre förbrukning...
MEN, det finns skäl till att biltillverkare inte väljer att minimera varvtalet.
1. På motorväg i Sverige, USA, Kanada kan det funka bra, men i tätare och mer varierad trafik blir det mycket tröttsamt om bilen drar dåligt på högsta växeln (särskilt med manuell men även automat).
2. Bilen känns helt enkelt mycket slöare.. Jag har haft förmånen att parallellköra identiska bilar med hög och låg utväxling: optimerad 2,5 FT samt BMW 320i sexcylindrig. Det är en enorm skillnad på motorkaraktär och körglädje! Med lägre utväxling är bilen piggare, mer vaken, mer alert, svarar snabbare på gasrespons och känns 250 kg lättare och/eller 30 hk starkare

Kända bilar med på gränsen till för hög utväxling (har haft flertalet av dem själv):
BMW 525iA-91-95 (192 hk, 24V): 3000 varv i 170. Hopplös på allt annat än planväg. Ett evigt växlande
Nissan Micra -84 (drog mer soppa och gick aldrig över 110 på femman så de ändrade utväxlingen)
740 GL -86. 120 på mätaren på tvåan. Extremt seg.
Audi 100 GL5E 115 hk (80-82), 4+E-låda.
Passat 5E 115 hk (80-83)
BMW 320i/520i i omgångar, främst -83-86, sen lägre utväxling och körglädjen tillbaka

Skulle även kunna placera manuella 2,5FT MY10f här men det är ju en riktig glidarbil och totalt osportig så det funkar... 2000 r/m vid 117,6 km/h. Det i kombination med seg gasrespons ger en seg och stark glidarbil men gör bilen totalt osportig..

PH
Tack Perhall för din lista på bilar med hög utväxling alltid kul att läsa såna tycker jag.
Har själv haft Audi 83a med 5E motorn och 4+E och den var det Autobahn utväxling på.

E30 325i har jag kört med olika utväxling 3.15 , 3,73 , 4,11.
Tyckte 3,73 var att föredra på den.

Men nu mer är det väll sällsynt att man får välja utväxling vid bilköp. Eller enkelt att ändra i efterhand som på E30.
Är det någon här på forumet som har haft en T4 (ej VEA) tidigare och nu bytt till den nya? Är lite sugen på en T4 aut. Classic Sport innan V70-eran är över men hade varit kul med input från er som kört både och om det skiljer mycket. Förbrukning är inte så intressant utan mer hur motor/låda upplevs jämfört med tidigare T4 (gärna med Powershift).

Förövrigt trist att T4 inte får synliga slutrör så här på "sista rycket". Gör rätt mycket för bakdelen rent utseendemässigt.
Jag har de senaste dagarna roat mig med att köra Chevrolet Malibu. Den växlar ner från sjätte växeln bara det börjar luta lite emot på motorväg. Ibland tar den två steg för säkerhets skull.
perhall skrev: 1. På motorväg i Sverige, USA, Kanada kan det funka bra, men i tätare och mer varierad trafik blir det mycket tröttsamt om bilen drar dåligt på högsta växeln (särskilt med manuell men även automat).
Om högsta växeln är anpassad för att acca bra så blir ju bilen fullständigt snorjobbig att köra överhuvudtaget. De gånger man vill acca är det ju bara att växla ned.

Är är 6:an anpassad för acc så är den inte anpassad för jämn fart. Och vilken växel ska man då använda vid jämn fart.

Är man Fittipaldi och tycker 6:an är för hög så är det ju bara att köra på 5an hela dagen, det är tusen ggr bättre än att tillverkaren drevar ned bilen så 6:ans utväxling blir som 5:an.

Usch, jag åker en sprillans ny hyrbil just nu med downsized motor och automat i USA, motorn ylar på 7000 rpm som en korsning av en skrikande gris och en brunstig kamel så fort det blir uppför. Nä tacka vet jag en hög sexa och bra vrid vid lågt varv.
Linqid skrev:Är det någon här på forumet som har haft en T4 (ej VEA) tidigare och nu bytt till den nya? Är lite sugen på en T4 aut. Classic Sport innan V70-eran är över men hade varit kul med input från er som kört både och om det skiljer mycket. Förbrukning är inte så intressant utan mer hur motor/låda upplevs jämfört med tidigare T4 (gärna med Powershift).

Förövrigt trist att T4 inte får synliga slutrör så här på "sista rycket". Gör rätt mycket för bakdelen rent utseendemässigt.
Också funderat på varför de har valt att montera "snikslutrör" på T4:an... D4:an har fått det och det är kanske just för att man vill sälja mer dieslar... T4:an är ju inte mindre sportig, framför allt om man jämför 0-100. Ser nu att även T5 Bi-fuel med sina "ynka" 245hk också verkar komma med "snikrör", den var väl inte tillräckligt sportig antar jag;). Haha, går ju inte ens att välja Sportpaketet till T5:an! :lol:
Det har väl samma person bestämt som bestämde att awd bilarna endast ska gå o få med automat. T6:an är ju en bil som absolut inte bara ska finnas som automat.

Edit: missade skriva dit "ska"
Senast redigerad av 2 Bilnörden, redigerad totalt 0 gång.
B20:
Håller med och inte. Det är ju oerhört dumt att växla en bil så att den orkar allt typ uppför med 2,2 ton släp på högsta växeln. Å andra sidan är det inte kul att ha en sportig bil med jättelångt mellan växlarna, t ex en 328i som varvar 1500 r/m i 120 på sexan..

Får jag gissa på en Lincoln 2,0T?
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]