Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#997393
Då är vi inne på mer fibblande än vad jag egentligen vill lägga tid och besvär på. När jag ändå måste ta och skruva ut instrumenthuset så är det värt pengarna för mej att byta ut hela när det nu bara kostar 250 - 300:- +frakt och är garanterat funktionstestat. Jag är ingen fin- eller elmekaniker utan tycker att det är bäst att byta hela delar. Så är det samma instrumenthus till alla 740 88 och senare modeller? Sedan kommer jag av ren nyfikenhet hålla på och kolla det gamla men det är en helt annan historia.
#997397
Har kollat på instrumentpanel på bildelsdatabasen och det verkar som om det finns olika varianter ned skillnad på antal stift. Har kanske att göra med ABS? Vad är det som gäller för 740 GLT 16 V med ABS?
#997398
Hur byglar jag reostaten så jag har full ljusstyrka hela tiden? Jag har ju ingen användning för dimmer. Det verkar som om instrumentpanelens baksida skiljer sej betydligt mellan 740 16v ABS och andra modeller. Satan, det blir finlir ändå!
#997407
Reostaten sitter till höger nedtill på instrumentpanelen. Plocka ur mätarhuset (lossa 2 skruv i nedåtkant av mätarhuset). Ta fram reostaten. Jag tror att den sitter med två eller tre skruvar. Sedan tar du en en kabel med ringkabelskor i varje ände och skruva fast på kontaktyorna där reostaten har suttit, sedan är det bara att att sätta tillbaka instrumentet.
#997412
Tack, för att vara på den säkra sidan. Om man går in på bildelbasen.se och tittar på del w30200 bild 2 antar jag att den visar en borttagen reostat. Tyvärr gick det inte att spara bilden. För att inte göra ngn tabbe, finns båda skruvarna på plats?
#997727
Byglat och klart, kan inte se om det funkar pga att det är så ljust ute. När jag åkte till mekonomen för att köpa nya lampor var lamporna heta så det tyder på att det är fixat nu. Jag har sedan 60-talets oplar och 70-talets granador haft panik att börja gräva bakom instrumenten då det varit trångt och jävligt med alla sladdar för att inte tala om hur svårt det var att ta loss instrumentbrädorna. Vilken lycka det var att 740 är exemplariskt lättmekad och lättåtkomlig.
installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]