Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Angie
Hej alla!
Som sagt så är jag ny i gruppen och behöver råd. Är så grön på detta som man kan vara.
Jag ska nu uppfylla en dröm som jag haft i många år nu.
Jag ska fixa (pimpa) min egen bil.
Första jag behöver är bilen, självklart :D
Jag har varit ute på nätet en hel del och kollat.
Men min fråga blir; vad är det jag ska tänka på? Vad ska jag kolla närmare på? Vad blir man lätt lurad på?
Då jag har haft otur med min bmw vill jag vara extra försikig för att inte gå på någon nit.
Jag har tittat på en V70 för det är det jag vill ha, men känner osäkerhet.
Jag hoppas verkligen på en vänlig själ här som kan ge mig lite tips och råd.

Tack för er uppmärksamhet och på förhand!

Angie
av Linqid
Svårt att hjälpa dig utan mer information. Vilken årsmodell är du intresserad av? Hur mycket pengar har du tänkt lägga? Motor? Ska det vara manuell eller automat eller spelar det ingen roll? Framhjulsdrift eller AWD?

Ps. Om du vet redan nu att du ska ha en V70N (>2007) eller en V70 II (<2008) hade jag gett dig rådet att lägga tråden i resp. forumdel. Då får du med största sannolikhet fler svar.
av Angie
Som jag har tänkt är det ca max 15 tkr. Exempel Volvo V70 2.5 144HK -99 denna bilen ligger just nu på blocket och är lite smått intresserad av den. Det ska ju inte vara en ny bil utan utav den äldre modellen. Den ska vara manuell och om jag inte har fel för mig är alla in den modellen med framhjulsdrift eller?
Jag vill inte lägga för mycket pengar då det är ett experiment för min del och se om jag kan mästra detta. Pengar kommer det att gå ändå på bilen. :D

Jag lägger in min fråga på den sida som du tipsat om också. Tack så mycket för att du tagit dig tid till min fråga :D
av Schmoyoho
144 hk-modellen finns bara med FWD, ja. Däremot finns det även AWD-versioner med turbo (cirka 190 hk tror jag) som jag, om de skulle bli aktuella, skulle undvika om din budget för hela bilen är 15000 kr. Kostar tiotusentals kronor om något i AWD-väg havererar vilket vad jag förstår inte är helt orimligt.

Edit: jag var på jakt efter en 850 (turbo eller R) för något år sedan men tittade på alla möjliga utföranden och motorer och i överlag känns det som att det finns mycket att vinna på att gå upp liiite i inköpspris istället för att snåla där. Kanske är annorlunda om man är händig med det mekaniska men det är inte jag.

Edit: lider V70 av samma AC-problem som 850? Har för mig att evaporatorn (?) gav upp förr eller senare. Brukade vara många "fint skick men ac funkar ej".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Schmoyoho skrev:Edit: lider V70 av samma AC-problem som 850? Har för mig att evaporatorn (?) gav upp förr eller senare. Brukade vara många "fint skick men ac funkar ej".

Det absolut vanligaste felet är att kompressorn måste schimsas om, då gapet blir för stort med åren och magnetkopplingen inte orkar dra ordentligt.

Men det är ju inget unikt för just 85x70...
av llesrof
Angie skrev:Ursäkta frågan men vad menar du med schimsas om?
Enkelt förklarat, som jag har förstått det: det blir för stort glapp i någon slags magnetkoppling. Det är inget stort avstånd men glappet blir för stort och då måste man "schimsa". Man lägger dit några schims. Det är som brickor men mycket, mycket tunnare. Om jag förstått rätt :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:
Angie skrev:Ursäkta frågan men vad menar du med schimsas om?
Enkelt förklarat, som jag har förstått det: det blir för stort glapp i någon slags magnetkoppling. Det är inget stort avstånd men glappet blir för stort och då måste man "schimsa". Man lägger dit några schims. Det är som brickor men mycket, mycket tunnare. Om jag förstått rätt :D

Tvärtom, man tar bort brickor/shims. Och så jäkla tunna är dom inte :P Är helt vanliga brickor i olika tjocklek, typ från 0.2mm till 0.5mm. Har för mig det är en 3-4st från början.

Spelet på kompressorn bör vara ungefär 0.2-0.3mm. I regel slutar dom fungera helt när glappet närmar sig 1mm.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]

Dimljus v70 97

Hemskt gärna.

Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]