Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Storfot skrev:Alltså, angående bältespåminnelse - är det verkligen någon mening med det? Har man vanan att ha bälte så märker man ju direkt om man inte har det, det känns "fel" på något sätt. Som jag ser det är det bara till besvär, typ när man backar bilen mot ett släp och behöver springa ut ett par gånger och kolla hur nära man är så är det vansinnigt irriterande att behöva ta på bältet eller lyssna på det ljudet. (Om nu inte biltillverkaren varit smart nog att bara aktivera det över en viss hastighet då.)

En sak som däremot vore bra är en varning om någon av ungarna i baksätet inte har bältet knäppt, men det verkar inte någon ha uppfunnit än.
Håller med helt där, mina Barnbarn har ibland "busat" o knäppt av sig sina bälten- tyyst.
Tycker nog att det är dåligt tänk på hela grejen i Sverige configen.
Bältesljud bak = Alltid
Bältesljud framme = vid över 20 km/t.
Kommer ihåg devisen " Inga elefanter i baksätet".
:P
av Schmoyoho
wissel skrev:Bältesljud bak = Alltid
Jag får upp "ingen bältad bak" om någon öppnad dörren men både det och bältesplingandet i baksätet åtminstone går att kvittera bort med OK/READ/ENTER på blinkersspaken. Då dör både plingandet och bältesvarnarlampan. I framsätet däremot så går det ju mycket riktigt inte.

Antar det är samma på både P2:or och P3:or i det avseendet dvs man kan kvittera ifall man ställt någonting på baksätena som triggar sensorerna.
Användarvisningsbild
av wissel
Schmoyoho skrev:
wissel skrev:Bältesljud bak = Alltid
Jag får upp "ingen bältad bak" om någon öppnad dörren men både det och bältesplingandet i baksätet åtminstone går att kvittera bort med OK/READ/ENTER på blinkersspaken. Då dör både plingandet och bältesvarnarlampan. I framsätet däremot så går det ju mycket riktigt inte.

Antar det är samma på både P2:or och P3:or i det avseendet dvs man kan kvittera ifall man ställt någonting på baksätena som triggar sensorerna.
Inte samma på P2orna Nej. Tyvärr. :-)

Har en XC70 -16 som gått 16 000 mil. Har f&o[…]

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]