NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stefan1985 skrev:
dieselvärmare(denna kostnaden är fortfarande svävande)
Vad menar du med "kostnaden är fortfarande svävande" ?

Vad du än gör, gå inte med på att betala en enda krona för någonting, dina problem skall säljaren stå för enligt Konsumentköplagen. De är säkert inte glada åt dessa problem och drar sig nog inte för att försöka få kunden att ta kostnaden.

De har väl ändå i regel försäkringar som täcker deras utgifter för detta.
Då var det dags igen, nu lyser varningen i princip konstant och effekten är begränsad ;(

Självfallet 20mil hemifrån, kan det vara skadligt att köra med?

Bilen kommer nog få stå över helgen men vore ju bra att kunna köra hem på Söndag!

Bild
Ta bärgare på bilen, låt bilförsäljaren stå för hyrbilskostnad och bärgning. Är bilen servad på en auktoriserad Volvoverkstad har du Volvo Assistans. Bara ringa dem, telefon: 020-55 55 66.

Mvh Ronnie
Helt klart, se till att läsa på (om du inte redan gjort) vad du har för rättigheter i det här läget gentemot bilförsäljaren. Oerhört trist start med bilköp, detta ska ju såklart inte kosta dig en spänn. Jag lovar, V50 är en härlig bil innerst inne. :D
RonniePersson skrev:Ta bärgare på bilen, låt bilförsäljaren stå för hyrbilskostnad och bärgning. Är bilen servad på en auktoriserad Volvoverkstad har du Volvo Assistans. Bara ringa dem, telefon: <a href="tel:020-55 55 66">020-55 55 66</a>.

Mvh Ronnie
grillchips skrev:Helt klart, se till att läsa på (om du inte redan gjort) vad du har för rättigheter i det här läget gentemot bilförsäljaren. Oerhört trist start med bilköp, detta ska ju såklart inte kosta dig en spänn. Jag lovar, V50 är en härlig bil innerst inne. :D

Löd delvis era råd om bärgning :D

Bilen kördes hem, det gick bra 3/4 av resan sedan var det dags för varningen att dyka upp igen och effekten blev begränsad.

Väl hemma så ringde jag Volvo assistans och fick ett mycket proffsigt och trevligt bemötande! De skickade genast en bärgare och eftersom att jag sedan tidigare haft bilen på Bilia i Skövde så beslutades att bilen skulle dit(fanns tydligen en liten aukt. verkstad några mil närmare men det var ok att de körde den till Skövde)

Efter ca 45min så dök Bärgaren Alexander från assistanskåren upp, han frågade om jag ville ha en hyrbil och det ville jag. Bilen lastades och jag åkte med in till Skövde. När jag satt i bilen så fick jag ett samtal från Hertz att det fanns en hyrbil redo för mig.

Bild

Bilen lastades av och jag hämtade ut lånebilen via en automat.
Kan ha glömt en påse med lite fika och bananer så får väl be servicepersonalen att käka upp dessa så att det inte ruttnar :D

Så min upplevelse av Volvo assistans är enbart positiv!

Eller ja, lånebilen var ju kanske inte allt för upphetsande :D

Bild
Lånebilen kunde ju varit värre ändå, vet en kille med Porsche Cayenne som fick en lånebil när suven var hos bildoktorn, en Smart. 4x så liten. :D
Nu ringde Bilia, tydligen så har de bytt en tryckgivare till partikelfiltret.

Denna skall tydligen ha visat lite fel värden, nu ska det vara ok. Får ta en rejäl provkörning ikväll!

Hade hoppats på partikelfilterbyte men enligt Bilia så är det inget fel på detta.

Mvh Stefan
Nu har jag hämtat bilen, provkörde en hyfsad sväng men kunde ej få bilen att "larma". Hoppas det håller i sig, vågar inte riktigt ropa hej än.
Men under provkörning så märkte jag att vänster backspegel skakade så att det ej gick att se i den vid farter över 80km/h. Skulle ju ändå tillbaka och lämna in nycklarna till lånebilen så när jag parkerade bilen kände jag på glaset och vips så hade jag det i min hand :(

Bild

Under servicebesöket har de kollat på dieselvärmaren och lyckats få igång denna genom att kyla uttertempgivaren. Undra om det kan ha något samband?

Gick iaf in till servicemottagaren på Bilia och frågade vad han trodde, han trodde ej att det fanns ett samband, han sa att de kunde limma fast det men att alla servicetekniker gått för dagen. Han var dock osäker på att man skulle lyckas få värmen i glaset att fungera utan rekommenderade ett byte.

Konstigt att det ej skakade när jag åkte 40mil i helgen men är väl en ren tillfällighet att det lossade just nu....

Så lämnade Bilia Skövde idag med en liten bitter eftersmak samt ett spegelglas i handen...

Det som byttes var nedanstående:

Bild
Senast redigerad av 1 Stefan1985, redigerad totalt 0 gånger.
Hoppas det löser sig nu då!
Ja, den givaren har en tendens att faktiskt gå sönder lite då och då. Framförallt på bilar som ofta kör kortare sträckor? Det kryper kondens i dess rör och slangar som går in i givaren och förstör den. Har bytt min givare 2 ggr på 4år nu. Första gången bytte jag till en begagnad och denna gången till en ny. Kostar strax över 1000:- ny.
Givaren sitter på batteriet till vänster(när du står framför bilen). Sitter 2 slangar undertill på den. Går inte att missa :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Dum fråga, hur öppnas den här term[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]