Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
bjornw skrev:Om man sedan tycker 100-150m är ett fånigt långt avstånd i den farten blir det förstås ett problem.
Det blir ett problem när 1,5 miljoner övriga bilister i Storstockholm anser att man omöjligen kan slå på bromsen när det är 100 meter kvar till nästkommande bil och kör på en i baken. Ty 100 meter lucka existerar inte här någonsin.
av Paulo77
Lövet skrev:
bjornw skrev:Om man sedan tycker 100-150m är ett fånigt långt avstånd i den farten blir det förstås ett problem.
Det blir ett problem när 1,5 miljoner övriga bilister i Storstockholm anser att man omöjligen kan slå på bromsen när det är 100 meter kvar till nästkommande bil och kör på en i baken. Ty 100 meter lucka existerar inte här någonsin.
Tycker det är en mycket dåligt argument du har Lövet, "alla andra gör så så även jag". Utan att känna dig Lövet men det känns som om du är en av dom som ligger å smeker en i baken vid E18 i höga farter, inte blinkar, inte saktar ner vid övergångsställen etc etc eftersom "så gör ju alla andra". Varför inte föregå med gott exempel istället?

Ungefär som dessa cyklister i 40-50 års åldern i trikåer med starkt ålderskris....

Måste komma först!!
av Lövet
Man ska nog inte försöka läsa ut så mycket. Det blir så lätt fel då.

Ta en tripp till huvudstaden och försök använda den automatiska farthållaren på motorvägarna här. Då förstår du problemet.
av Lövet
Då blir det ännu tydligare den dag du testar den adaptiva farthållaren...
Användarvisningsbild
av bjornw
Kan helt klart förstå och känna igen trafiksituationer där 100m lucka är avvikande. Om det är fånigt eller inte tycker jag är subjektivt. Jag har inte alltid det avstånd jag borde ha.

Hur funkar farthållaren om du ställer den på minsta avstånd (en pinne)? Håller den för långt avstånd ändå? Kör i princip aldrig med den på det utan har den oftast på 4 pinnar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
I stadstrafik kör jag ofta med den vanliga farthållaren om trafiken flyter någorlunda, brukar köra med aktiva efter landsväg och i köer. Lövet har helt rätt när det kommer till omkörningar på motorväg, den hinner bromsa innan man går ut, och ja, det går att lösa med att gå ut tidigare, men att ligga i vänsterfil i onödan gör bara idioter, och jag vill helst inte se mej som en sån ang avstånd brukar jag köra ett eller 2 streck, det beror lite på. I vissa fall med 2 streck är det så pass många som kör om och lägger sej i luckan att man till slut är tillbaka hemma, dessutom hamnar man för långt bak för att kunna köra om säkert på landsväg etc
Användarvisningsbild
av crumpets
Lövet skrev:Förstår att man kan få det intrycket men så är det inte. Inte ens min tämligen bilointresserade sambo är lika långsam på att gå på gasen igen efter att ett hinder flyttat på sig som den aktiva farthållaren.
Det är inte ett problem... Bara stå själv på gasen. Farthållaren kopplas ej ur av detta som traditionella farthållare. Du får själv göra snabba omkörningsgasningar, bara att släppa gasen så går den tillbaka till sitt normala läge när du släpper.
Pendlar stockholm södertälje och älskar adaptiva farthållaren :-)-)

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]