Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
För att göra det lite roligt kan man säga såhär. Om bilen hela sin livslängd kör i 30 km/h så ska lampan hålla, återigen minst, 450 000 km enligt Osram. Att den dör efter 25 000 km kan inte anses okej någonstans... Solklart konstruktionsfel.
av Alexas
Jojje62 skrev:Och ännu roligare om man lägger in faktorn att den inte är tänd på dag tid då DRL lyser.
Precis! Jag drog precis ut strålkastaren och kollade. Verkar som att det sitter en kylfläns som sitter med en skruv och sedan LED-lampan bakom den. Eftersom kylflänsen sitter med en skruv misstänker jag att lampan går att byta.

Har dock inte pillat på något tills Volvo sagt sitt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev: DRL/varselljus kräver byte av hela huset likväl.
I bästa fall kan det bli godwill 50/50 för strålkastaren för 10000kr+jobbet på 5 minuter, men klassar belysningsdelar som som slitdelar.
Hmmm. När jag frågade ville volvo ha 12.000 för insatsen.

Tungt om man skulle behöva betala 12.000 kr eller 24.000 kr i "slitdelar" efter en veckas ägande om en eller två parkerings-lampor gått.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I bästa fall kan det bli godwill 50/50 för strålkastaren för 10000kr+jobbet på 5 minuter, men klassar belysningsdelar som som slitdelar.

Tungt om man skulle behöva betala 12.000 kr eller 24.000 kr i "slitdelar" efter en veckas ägande om en eller två parkerings-lampor gått.

Jag hade nog nästan kunnat fundera på att sätta dit en sådan här för 10 kr om det sparat mig 24.000 kr.

Bild
Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:

Jag hade nog nästan kunnat fundera på att sätta dit en sådan här för 10 kr om det sparat mig 24.000 kr.

Bild
Hm, ja och koppling är också slitdetalj som kostade mig drygt 8800kr utan rabatt att byta på gammla S60:n. Kan inte vara billigare på dom nya kärrorna fast likväl slitdetalj man byter en gång under ett fordons liv, helst efter man sålt bilen ifråga.
Ibland verkar det som om devisen "det var bättre förr" stämmer...

Jag körde förresten ungefär 50000 mil med min 854 Turbo, en hel del med husvagn och andra släp, utan att byta koppling någon gång. Så visst kan det hålla.
Men lampor byttes ibland...
av Alexas
Har precis varit i kontakt med Volvo (Kristianstads Automobil).

Precis som några här misstänkte så går inte lampan att byta. Den sitter fast i strålkastaren och är tänkt att hålla hela bilens livslängd. Och Volvo byter hela strålkastaren på torsdag + ljusinställning på garantin :) Inget snack alls, var självklart. Otroligt bra bemötande fick jag och bra service!
av Schmoyoho
Även om Volvo tar det på din garanti så är jag mer nyfiken på vad som händer på en bil som inte har garanti. "Tänkt att hålla hela livslängden" innebär ju förmodligen inte "volvo tar det på goodwill". På bilar före MY14 så går ju lampan att byta så varför inte nu längre?
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]