Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anmg
perhall skrev:Om du kör 150 med en XC60 D4 AWD drar den ca 1 l/mil om det är automat, lite mindre med manuell. 0,64 drar den kring 100-110...
Va drar en Xc60 d4 awd i 90?
av chraist
Problemet är att förare som kör awd även tror att deras bil bromsar bättre. Spelar ingen roll om det är halt eller ej
Användarvisningsbild
av sony
chraist skrev:Problemet är att förare som kör awd även tror att deras bil bromsar bättre. Spelar ingen roll om det är halt eller ej Bild

Varför skulle jag tro det? Lägg av vissa har AWD för att det är faktiskt bättre med AWD om man drar släpp eller om man skulle fastna i snö utanför ICA. Det är bara en liten säkerhet för oss med AWD. Jag kan köpa en bil utan AWD också. Inget fel i FWD men då blir man lite begränsad med saker jag nämnde upp.
av chraist
sony skrev:
chraist skrev:Problemet är att förare som kör awd även tror att deras bil bromsar bättre. Spelar ingen roll om det är halt eller ej Bild

Varför skulle jag tro det? Lägg av vissa har AWD för att det är faktiskt bättre med AWD om man drar släpp eller om man skulle fastna i snö utanför ICA. Det är bara en liten säkerhet för oss med AWD. Jag kan köpa en bil utan AWD också. Inget fel i FWD men då blir man lite begränsad med saker jag nämnde upp.
Om du tittar på valfri motorväg under vintertid och vägarna är bra isiga, moddiga och hala. Vilka ligger och trycker i omkörningsfilen/ytterfilen?
Jo de med awd! Nu håller jag med dig att det är bra med awd men precis som studien visade som länkades tidigare infinner sig en falsk trygghet att bilen klarar "allt".

Detta beteende märks framförallt bland resande till fjällen.
Användarvisningsbild
av sony
chraist skrev:
sony skrev:

Om du tittar på valfri motorväg under vintertid och vägarna är bra isiga, moddiga och hala. Vilka ligger och trycker i omkörningsfilen/ytterfilen?
Jo de med awd! Nu håller jag med dig att det är bra med awd men precis som studien visade som länkades tidigare infinner sig en falsk trygghet att bilen klarar "allt".

Detta beteende märks framförallt bland resande till fjällen.
Dem som trycker på som du säger gör det oavsett om bilen i frågan är AWD eller FWD. Enda nackdelen med AWD för m7g är att jag kan missa att vägen är hal eftersom AWD gör sitt...där sär jag enda nackdel om jag ska vara erlig. Jag kör inte snabbare eller galnare bara för att jag har AWD.
av kmi
Kører både XC60 AWD och FWD
Kan lungt sige at AWD'en är noget mere stabil på motorvej i mycket regn eller snö.
Även om jag syntes fwd'en klarer det godt pga. 18" däck och mycket vikt.
Användarvisningsbild
av ER
sony skrev:Dem som trycker på som du säger gör det oavsett om bilen i frågan är AWD eller FWD. Enda nackdelen med AWD för m7g är att jag kan missa att vägen är hal eftersom AWD gör sitt...där sär jag enda nackdel om jag ska vara erlig. Jag kör inte snabbare eller galnare bara för att jag har AWD.
Många(motståndare till AWD) vill få det till att det är så fast verkligheten ser ut som du säger att drivning fram/bak/alla hjul inte spelar roll. En med vek personlighet följer "strömmen" trotts att det går 20-30+ skyltat för det går INTE för sig att bli omkörd av fismodell eller snikmärke. Finns inget som säger att "strömmen" är "rätt hastighet" även om notoriska fortkörare vill få det till att det gäller och blir sura för att det finns dom som respekterar gränserna oavsett 30 eller 120 så dessa kan spara ynka minuter på sin resa istället för korrekt planering.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Mwi skrev:
simonhalmstad skrev:awd är en bra höjande säkerhet 8) Men det gäller att köra med sunt förnuft och inte överskatta sin körförmåga. :)
Du har fel (S) http://media.folksam.se/sv/2015/03/16/n ... -vaglaget/
Det där går säkert att överföra på dubbdäck också. Falsk säkerhet ger ökat risktagande.
av Lövet
Kan vara värt i sådana här sammanhang återigen förtydliga att majoriteten av alla dödsolyckor sker sommartid. Varken AWD eller dubbdäck har den betydelse för olyckor som många tror. Den vanligaste dödsorsaken är inte halka utan en klantskalle med dåligt tålamod.
Användarvisningsbild
av ER
Har redan testats men blivit avvisat då det inte finns samband dubbdäck=ökad hastighet på det ovillkorade sätt kopplingen görs då det som sagt alltid är skräpet/svag personlighet bakom ratten som är felet, inte däcken. Är inget fel på att utrusta bilen med dubbdäck och utnyttja det som extra marginal så man hinner stanna när mötande chansar lite väl mycket och "tränger" sig fram och litar blint på att den man kör om/möter flyttar på sig då dom anser sig viktigare än övriga av okänd anledning, bara motståndare som "måste" göra kopplingen då argumenten emot dubb tryter. Finns anledning att Sverige har förhållandevis lite olyckor mot andra länder som ligger årtionden efter i säkerhet på vägarna och allt beror inte på hastighetsgränserna.
Går att koppla ihop ny och tyst bil( helst tysk) som är "stor" med ökat risktagande jmfr. äldre mindre och mera bullrig bil också då den mindre känns mindre säker och man tar det lugnare när man känner sig otrygg och ev känner halkan när bilen inte har ABS eller antitjosan som maskerar och enbart en med svag personlighet utmanar denna otrygghetskänsla, vissa tror sig vara bättre än Ari Vatanen på vinterväg och tror sig "kunna köra" när dom bara är ett stort rövhål i trafiken när dom kommer på tvären på öppen allmän väg med en "stylad" 740/940 gärna med japstrams så det låter mer än det går.
Falsk säkerhet gäller inte minst saltet då det ser ut som sommarväglag om än något vått fast löser upp bindemedlet så vägen slits enormt på kort tid utan motstycke då motsvarande väg osaltad inte har detta slitaget. Osaltade vägar ser hala ut, man tar det lugnt och alla tjänar på det, inte minst i form av att vägen håller bättre och man slipper tvätta bilern så fort man kört i saltsstråket med eller utan dubbdäck då saltet är orsaken.
Lövet skrev:Kan vara värt i sådana här sammanhang återigen förtydliga att majoriteten av alla dödsolyckor sker sommartid. Varken AWD eller dubbdäck har den betydelse för olyckor som många tror. Den vanligaste dödsorsaken är inte halka utan en klantskalle med dåligt tålamod.
Eller orutin vad gäller MC där många fick det "på köpet" förr och nu kör utan rätta kunskapen med ofta tragisk utgång pga okunskapen eller att man är ute för tidigt på året innan sanden är borta på vägarna. Borde vara retroaktivt krav på körutbildning för MC och indraget MC-kort för dom som fick det "på köpet" och ej har körutbildningen så enbart dom med utbildning kör MC.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]