Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Har kollat mycket på sidor som Tradera, Ebay och liknande auktions och köp-/sälj sidor som säljer saker från Asien.
Hur fungerar det när man skall tulla in det man köpt?

Jag har läst lite på tullverket angående tull, moms och övriga utgifter och det står såhär

Tullsatsen varierar från 0-20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 400 kronor behöver du inte betala någon tull, men momsen får du däremot betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Det verkar som att om man håller sig under 1400kr inkl frakt och spedition så slipper man tulla, men åker på 25% moms?
Om jag köper en bilklädsel från ex kina där frakten ingår vem tullar då in mitt paket och hur vet jag att det inte dimper ned en importavgift på flera hundra i efterhand? ??:-/

Jag har köpt en grej för 40kr med fri frakt på tradera en gång där säljaren påstods befinna sig i Shanghai eller liknande och då kom paketet hem precis som vanligt dvs utan extra avgifter.

Hoppas någon erfaren kan förklara hur det går till. Vill inte hålla på med att säljaren ska skriva "gift" osv som man läst runt på olika forum. :)
Har handlat ganska mycket själv på EBAY, 200+ inköp. En gång fick jag betala tull/moms och det var på avgassytemet till hojen
Resten har bara kommit till antingen posten för att plockas ut eller direkt i brevlådan beroende på storlek.
Har faktiskt varit med om att säljaren har själv skrivit ner värdet på grejerna som är i paketet när han fyller
i en fraktsedel och på så sätt så slapp jag tull också.

Funderar inte så mycket på tull och moms för även om jag fick betala det så var det billiagre än att köpa här.
Som tex. avgassystemet, skulle ha ett speciellt system och en firma här skulle ha ca 4700-4800:-, efter beställning
plus tull och moms fick jag betala ca 2800:-, klart värt

Det är mycket med det där. Senaste inköpet var från USA, grejer till hydraulstyrning på båten, här kostar de ca 3300:-
för lite reservdelar, från USA gick det på ca 2000:-

Jag tvekar inte om jag hittar grejer billigare utanför sverige, dock så ska det vara en skillnad på prislappen.
Skiljer det bara nån 100 lapp så köper jag det här för då har jag det snabbare också men sparar man 1000 spänn så funderar jag inte
Köper mycket via eBay och Aliexpress, säkert också uppe i +200 inköp, det man ska veta att det är speditören (posten/DHL/UPS eller vem som nu levererar som är skyldig att ta ut tullavgift/moms)

I princip allt jag köpt från Kina/HongKong etc trillar in utan frågor eller momstullavgifter, enda gången jag fått från Tullverket var när jag ett tag krängde digitala skjutmått som jag köpte i fempack för en dollar stycket, då fastnade ett av paketen hos Tullverket, - jag fick då hem ett brev där jag fick visa (med hjälp av skärmdumpar) vad paketet innehöll, vad jag köpt dem (eBay) , vad jag betalt för dem (PayPal), där hjälpte inga "GIFT"etiketter eller nedskrivna varuvärden på paketet)

Och allt jag köpt från USA, digitala kameror, radiostyrda bilar mm har fått fulla avgifter (tull/moms) Dessutom från USA tillkommer ofta sales tax i på slutet av köpet i webbutikerna, motsvarigheten till vår moms. Den skiljer sig mellan delstaterna, och påslaget syns ofta först när du ska betala din virtuella varukorg.

Men när Androidbaserade surfplattor dök upp som alternativ till iPad köpte vi (jobbarkompisar/vänner) dem i buntar för en fjärdedel av vad en Galaxy Tabs då kostade här hemma (fast då med bättre hårdvara!)
Då vi var flera som delade på frakten tog vi alltid lite snabbare alternativ än China Post/EMS/HongKongPosts 45 dagar.
Testade DHL/UPS/FedEx, alla dessa "budfirmor" tog slaviskt ut tull/moms på sina leveranser, men gick blint på värdet som stod på paketen, som tur var bad vi alltid säljaren skriva minsta möjliga rimliga summa (under hälften av egentliga värdet). Då de har skyldighet att kräva in avgifterna åt tullen gör de väl det på enklaste sättet, de gafflar aldrig om summorna.. däremot tog de ut saftiga "administration/hanteringsavgifter" och då man inte var "registrerad som kreditvärdig" hos dem tillkom extra avgifter för att de skickar ut inbetalningsavier etc.

Men när det gäller slitdelar till bilar är det Tyskland/England som gäller, stora utbud och halva priset mot Sverige, inom EU och ingen moms/tull!
Xenonlampor, bromskivor, ljuddämpare, fjädrar, cyklar, en fyrhjuling är exempel på varor som kostat mindre än motsvarande halva svenska priset att få hem. England har dessutom visat sig vara en guldgruva när det gäller skrotade Peugeot 306:or, engelsmännen verkar ha någon konstig böjelse för dessa bilar, men då jag själv har en cabbe har jag handlat mycket cabdelar ..och två sportrattar i skinn som kom från en auktoriserad skrot kompletta med airbags!! - undrar om man klarat sig undan om någon exploderat på posten... ??:-/
Allt som köps utanför EU beläggs med svensk moms. Tull tillkommer också på många sorters varor, allt från 2,7 procent för golfklubbor till 14 procent för videokameror.
Du slipper alltid tull om paketets värde inklusive frakt är mindre än 1 400 kronor. Tullen beräknas på varans värde och fraktkostnad. Utifrån den summan beräknas sedan momsen. Dessutom måste du betala en tulladministrationsavgift till fraktbolaget, Posten tar exempelvis 100 kronor.
"- Handlar du på distans och får varorna skickade till dig är det företagets skyldighet att ta ut korrekt moms vilket, beroende på företagets omsättning i Sverige, kan vara antingen svensk moms (25 %) eller säljlandets egen momssats.
- Det kan vara tryggt att veta att man som köpare inte begår något brott om företaget tar ut fel moms, det är helt och hållet företagets skyldighet att hålla koll på detta. Man kan inte heller vid ett senare tillfälle krävas på pengar om det visar sig att felaktig moms betalats."
Att fuska med värdet på paketets innehåll klassas som federalt brott i USA så företagen är inte så pigga på att syssla med sånt. Sägs det. Nu låter kanske terman "federalt brott" oerhört actionfilmsbetonat i svenska öron men det omfattar en hel del från, som i det här fallet, lura tullen i Sverige och skriva ned värdet på en vara, till mord på presidenter. Den gemensamma nämnaren är att den som begår brottet straffas på hemmaplan. Den säljare som skriver ned värdet på en vara riskerar alltså straff. Hur det är i Kina, mutorna och myglets förlovade land, vet jag inte. Där skiter man väl i allt?
llesrof skrev:Att fuska med värdet på paketets innehåll klassas som federalt brott i USA så företagen är inte så pigga på att syssla med sånt. Sägs det. Nu låter kanske terman "federalt brott" oerhört actionfilmsbetonat i svenska öron men det omfattar en hel del från, som i det här fallet, lura tullen i Sverige och skriva ned värdet på en vara, till mord på presidenter. Den gemensamma nämnaren är att den som begår brottet straffas på hemmaplan. Den säljare som skriver ned värdet på en vara riskerar alltså straff. Hur det är i Kina, mutorna och myglets förlovade land, vet jag inte. Där skiter man väl i allt?
Nja nu har du en aning fel. De flesta USA företag som pysslar med mc skickar utanför rikets gränser. Någon nedskrivning av priset har ej skett.
Jag har Beställt en hel del från USA utan bekymmer. Att jag ej fick de grejor jag beställt och betalat berodde på att de var skojare rätt o slätt.
Men internet är stort så de fick sota fett för tilltaget i alla fall :D .
Kina ja fy fan skulle aldrig sätta foten där frivilligt :( .
Nexus skrev:Min systerson köpte en kina ljusramp och åkte på betala tull för de hade inte märkt vad som var i paketet...
det var fasiken tråkigt

man kan aldrig vara säker på vem man handlar ifrån men om det är nånting nytt jag köper, dvs en säljare som jag inte handlat tidigare av så
brukar jag kika igenom köparnas komentarer på säljaren och hur många han har framförallt (positiva som negativa)
Det ger en snabb bild om det är en seriös säljare eller inte. Har aldrig handlat av privatpersoner på ebay utan sånna som har
EbayStore så att säga, säljer mycket och skeppar WorldWide.
Det är några faktorer man får väga in innan köpet, men så är det med allt.
Vart drar man gränsen till hur många kommentarer säljaren måste ha för att uppfatta den som serieös?
Om den har negativa omdömmen, vad är de baserade på, är det säljarens fel eller är det nåt annat, fraktbolag etc......

Alla tänker olika i sånna situationer när det gäller inköp på nätet och vilka delar man handlar framförallt. Är det säkerhetsdetaljer
så tänker jag väldigt noga innan jag köper sånna från utlandet. Kina är inte direkt berömda när det gäller klassade delar för säkerhet
Vet det av erfarenhet genom jobbet.

Köpa bra delar till bilen gör jag oftast från tyskland/england, ingen tull/moms inom EU, köper på originalnummer till bilen och sparar
en slant ändå inklusive frakt.
P210 skrev:Köper mycket via eBay och Aliexpress, säkert också uppe i +200 inköp, det man ska veta att det är speditören (posten/DHL/UPS eller vem som nu levererar som är skyldig att ta ut tullavgift/moms)
Hur fungerar det när man ex. köper en vara där det är fri frakt men slutsumman hamnar under 1400kr, vilket företag plussar på moms? Är det alltid samma typ Postnord?
P210 skrev:däremot tog de ut saftiga "administration/hanteringsavgifter" och då man inte var "registrerad som kreditvärdig" hos dem tillkom extra avgifter för att de skickar ut inbetalningsavier etc.
Skickade de hem en inbetalningsavi efteråt eller var du tvungen att betala för att få ut paketet?
Om jag köper t.ex ett par hörlurar för 20kr med fri frakt och det är speditören som ska moms'a in den åt mig, vet man vilket företag som gör det när det är fri frakt? Vilka har lägst administrationsavgifter?

Tackar för svar.
gubbstrutt skrev:
llesrof skrev:Att fuska med värdet på paketets innehåll klassas som federalt brott i USA så företagen är inte så pigga på att syssla med sånt. Sägs det. Nu låter kanske terman "federalt brott" oerhört actionfilmsbetonat i svenska öron men det omfattar en hel del från, som i det här fallet, lura tullen i Sverige och skriva ned värdet på en vara, till mord på presidenter. Den gemensamma nämnaren är att den som begår brottet straffas på hemmaplan. Den säljare som skriver ned värdet på en vara riskerar alltså straff. Hur det är i Kina, mutorna och myglets förlovade land, vet jag inte. Där skiter man väl i allt?
Nja nu har du en aning fel. De flesta USA företag som pysslar med mc skickar utanför rikets gränser. Någon nedskrivning av priset har ej skett.
Det är just det jag menar. De skriver ogärna ned priset eftersom de riskerar att bli straffade för det.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]