Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har två funderingar inför helgens montering av extraljus. Har försökt läsa igenom de flesta trådar i ämnet och hoppas jag inte har missat denna info i någon tråd.

1.
Har köpt en elsats från lighton och i monteringsanvisningarna står det att en kabel ska anslutas vid stift 7 eller 8 i elcentral under handskfack beroende på chassinummer.
V70 -140418 = stift 7 annars stift 8. Är det dom sista sex siffrorna i chassinumret man ska kika på då? I mitt fall B1187148 borde innebära stift 8?

2.
Tänkte mig en regplåtshållare till extraljusen och funderar på montering av denna. Volvos anvisningar innebär hålborr och diverse distanser. Den lokale volvohandlaren påstod dock att dom brukar popnita fast hållaren.
Det jag funderar över är om det räcker att fästa denna med montageskruv av lämplig storlek (vilken?) eller hur har ni andra löst detta?
Accepterar du flax i ljusbild så visst är ett vekt nummerplåtsfäste nitade/skruvade i veka softnosen "fungerande". Vill du ha stabilt för större lljus eller tyngre LED-varianter finns ingen genväg annat än att klämma fast tex ett qpax i krockbalken eller nån piratvariant i kromat utförande v9ilka sitter som berget.
Att dra långa skruvar genom plast och isolering bakom in i kockbalken är ett fusk som tillfälligt kan fungera.
Ett tips ang. elen, ta lighton enbart för styrström( dvs enbart den veka kabeln du drar till kontaktdonet under handsfacket och bygg riktigt kablage med 4-6mm2 kablar samt Carmans diodlösning för extra skydd över reläer. Glöm sen inte ladda mjukvara hos Volvo så fungerar knappen och du har ström i uttaget, utan denna ingen signal.
Tycker inte att ett qpax eller någon kopia på denna passar till en vanlig v70 så det är uteslutet. Men är det nu så att det inte går att fästa utan genomgående och med distanser utan att riskera att man tappar allt så kanske man måste besöka volvohandlaren iaf.

Angående flaxande ljus så har jag redan planerat att staga upp dom.
När vi köpte vår V70 i vintras satt extraljus på och de hade monterats vid leverans av bil hos Volvohandlaren enl min Volvo. När jag skulle demontera dessa efter några månader såg jag till min förvåning att hållaren endast var popnitad i fronten. De hade dessutom stagat ljusen till grillen och under de månader jag körde med extraljusen såg jag ingen tillstymmelse till fladder.

Så visst funkar det men skulle föredra att fästa upp det bättre om jag skulle montera dit extraljusen igen.
Slama skrev:När vi köpte vår V70 i vintras satt extraljus på och de hade monterats vid leverans av bil hos Volvohandlaren enl min Volvo. När jag skulle demontera dessa efter några månader såg jag till min förvåning att hållaren endast var popnitad i fronten. De hade dessutom stagat ljusen till grillen och under de månader jag körde med extraljusen såg jag ingen tillstymmelse till fladder.

Så visst funkar det men skulle föredra att fästa upp det bättre om jag skulle montera dit extraljusen igen.
Lite nyfiken bara, vad satt det för lampor och hur många?
Volvo sålde inte distanser löst, så vill man inte köpa hela kittet med kablage och hållare (för två ljus) så får man tillverka något eget.

Men som sagts tidigare så verkar Volvo popnita fast ett universalfäste och använda sig av lighton´s kabelsats när dom sätter fast extraljus och det var ytterst ovanligt att dom använde Volvos egna grejer. Och enligt dom så hade dom inte haft några klagomål på detta.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]