Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:
Gabriel skrev:Om du köper framhjulsdrift får du 8 steg med dubbelkoppling.
Köper du AWD får du 6-steg med äldre teknik.
Dvs du får välja mellan pest eller kolera 8)
Inte är geartronic med 8 steg en dubbelkopplingslåda!
Det är en traditionell momentomvandlare.

Men inte nog med det så finns det även en 6 växlad momentomvandlarlåda till de framhjulsdrivna "mindre" motorerna dvs T4 och D3.

Powershift (dubbelkoppling) tillhör nog numera Volvos historia. Det är bara i lastbilarna den tekniken används.
Dubbelkopplings lådor (dual clutch) är en stor nyhet från i år på Volvos lastbilar (om det är den vanliga I shift lådan du tänker på är det inte en dubbelkopplingslåda), vet ej om beställda bilar med denna låda kommit ut på vägen än, Scania har det inte, övriga märken vet jag inte. Men förmodligen har dom inte det. Så den tekniken är väldigt ovanlig på tunga fordon.
av trst
Vet inte mycket om växellådor men vill bara berätta att jag testade 6-stegade växellådan i nya 2.0l T4-motorn igår. Gick jättebra. Snabb och responsiv men typ sömlös i växlarna. Blev väldigt imponerad!
Bilnörden skrev: Dubbelkopplings lådor (dual clutch) är en stor nyhet från i år på Volvos lastbilar (om det är den vanliga I shift lådan du tänker på är det inte en dubbelkopplingslåda), vet ej om beställda bilar med denna låda kommit ut på vägen än, Scania har det inte, övriga märken vet jag inte. Men förmodligen har dom inte det. Så den tekniken är väldigt ovanlig på tunga fordon.
Yes jag vet, det jag menar är att tekniken är aktuell i lastbilarna och det är den nya lådan dom har marknadsfört en del i år som jag tänker på.
TommyP86 skrev:T4F var den enda motorn med powershift i våras iaf, vet inte om den är kvar. Egentligen synd, jag gillade dom lådorna.
Lådan är det inget fel på, men det beror lite på användningsområdet vid tex släpmanövrering m.m. Dock är den lådan som är monterad i Volvo ganska överdimensionerad i förhållande till de motorer den är kopplad till jämfört med tex Vws minstinglåda.
Den 8-stegade lådan är en helt konventionell automatlåda med momentomvandlare. På Aisins hemsida står det att den har 'Dual clutch configuration', vilket gett upphov till en del förvirring. Troligtvis innebär det att den har två kopplingar per planetarrangemang.
Motorkopplingen är dock som sagt en momentomvandlare.
Till Volvos personbilar erbjuds numera inga dubbelkopplingslådor utan enbart momentomvandlarlådor från Aisin.
Bättre komfort, bättre egenskaper vid parkeringsmanövrar, lägre servicebehov och bättre tillförlitlighet är några av fördelarna (även om de Getrag-tillverkade dubbelkopplingslådorna Volvo använde lär vara betydligt mer pålitliga än de från BorgWarner och LuK som VW-gruppen använder).
Något långsammare växlingar och möjligen något högre bränsleförbrukning jämfört med en dubbelkopplingslåda är väl nackdelarna (även om jag nog tror att en 8-stegad konventionell automatlåda ger lika låg förbrukning som en 6-stegad dubbelkopplingslåda).
mattish skrev:
Bilnörden skrev: Dubbelkopplings lådor (dual clutch) är en stor nyhet från i år på Volvos lastbilar (om det är den vanliga I shift lådan du tänker på är det inte en dubbelkopplingslåda), vet ej om beställda bilar med denna låda kommit ut på vägen än, Scania har det inte, övriga märken vet jag inte. Men förmodligen har dom inte det. Så den tekniken är väldigt ovanlig på tunga fordon.
Yes jag vet, det jag menar är att tekniken är aktuell i lastbilarna och det är den nya lådan dom har marknadsfört en del i år som jag tänker på.
Då är vi på samma nivå.... Det var lite otydligt när jag läste det... :-)-)

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]