Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Jag har awd och som jag skrev innan en bra grej när man drar släpp eller kör från ICA s parkering på vintern. Här kommer en bild på min förbrukning i sommras. Bilresa utomlands 2 vuxna 2 barn bagaget lastad upp till mitten. Har kört 150km/h gemomsnitt. Har kört 210 som snabbast.
Bilagor
2015-08-14 17.57.46.png
2015-08-14 17.57.46.png (31.08 KiB) Visad 4364 gånger
av III
150 i snitt? Du kan la lägga ut bild med medelförbrukning och snittfart i samma bild....
av Lövet
2000km på 20 timmar är 100 km/h i snitt, inte 150 km/h. Ganska betydande skillnad...
Användarvisningsbild
av EjS
Inte med paus blir det 100 kmh. 2000 km på 20 timmar är riktigt bra!

Var på bana med Volvon häromdagen. 40 varv på 2,5 km. Genomsnitsförbrukning 2,5L/mil över 100 km.
av perhall
Om du kör 150 med en XC60 D4 AWD drar den ca 1 l/mil om det är automat, lite mindre med manuell. 0,64 drar den kring 100-110...
av begell
När valet mellan 2 och 4-hjulsdrift väl är gjort, oberoende om det gäller bilköp eller bara tillfällig användning av ett fordon, se *för guds skull' till att komma ihåg hur bilen är utrustad. Denna kommentar grundad på en ruggig händelse jag var med om sistlidna vinter. Beskrivningen är ganska anonymiserad då XC60-föraren är en känd person, inte bara i vårt lokalsamhälle, finns ingen anledning at outa honom.
En av vinterns svåraste väglagsdagar, med packad fuktig snö där varken dubb eller friktionsdäck greppade, åkte vi på en dåligt plogad riksväg tidigt på morgonen. Ganska gles trafik men ändå stressad,de flesta personbilar låg runt 70km/h samtidigt som lastbilarna tryckte på trots halkan och ville köra sina 89km/h. På en liten oplogad enskild väg från höger kommer en XC60 fram mot stoppskylten. Föraren av vår bil, en fullsizepickup med bortåt 1000kg på flaket, antar tidigt oråd och börjar fullbromsa med utlöst ABS. Volvon börjar svänga ut framför oss i en nog för liten lucka, när bakhjulen ska passera den lilla vägen plogkant stannar bilen med framdelen i vårt körfält (inga vägrenar)! vi blinkar och en mötande tradare tänder alla ljus han har.
Volvon står kvar och vår förare som har mycket god detaljkunskap hur det ser ut på platsen utan snö, siktar bakom Volvon och kör genom plogkanter över en gränsslänt in på en annan väg som ansluter till riksvägen på samma ställe. Det går bra så när som på att ett par lågt monterade dimljus slås sönder. Volvon står kvar, lastbilen har stannat mitt för och jag går ur för att se vad som hänt. När jag kommer fram till förardörren ser jag 5 personer i bilen varav föraren är lätt att igenkänna, knackar på fönstret och han släpper det krampaktiga greppet i ratten och öppnar dörren. Hans i vanliga fall 'välsmorda munläder' stammar,närmst hackar, fram förklaringen: " jag hade glömt att jag körde en annan bil"! Det visade sig att hans egen bil var en 4wd XC60, men hade för tillfället en lånad 2wd XC60. Bakhjulen hade stannat i plogkanten och framhjulen hade slirat ner sig i den packade snön på riksvägen. Allt räddades av vår skicklige förare, inte ens en XC60 lär kunna stå emot 3,5 ton pickup som håller 80km i en sidokrock.
av Mccartney
När jag stod i valet och kvalet mellan en v60 AWD eller en V60 VEA så valde jag AWD då jag tycker att man får en säkrare bil:)

Nu händer det ibland att jag drar ett hästsläp ibland så då är det en klar fördel med AWD.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
awd är en bra höjande säkerhet 8) Men det gäller att köra med sunt förnuft och inte överskatta sin körförmåga. :)
Användarvisningsbild
av sony
2000 km körde jag med raster och vila. Jag har automat. Tror ni på det eller inte är verkligen inte mina problem. Ville bara hjälpa till i diskutionen. jag körde 150 genomsnitt i Tyskland det finns länder innan och länder efter Tyskland där jag har kört lite lugnare. Men som sagt räcker inte bilden tänker inte jag försöka bevisa nåt för någon.
Mvh Sony
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämp[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]