Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Köpte ett nytt luftfilter till bilen igår. Såg lite annorlunda ut jämfört med det gamla som satt i. Det nya har en "filtmatta" på undersidan, ska den tas väck innan montering?
Användarvisningsbild
av helgonet1
Ingen som bytt luftfilter på S80's D5???
av Cox
Nej den filtmattan skall vara kvar, vissa tillverkare av luftfilter har en sådan matta limmad i botten av filtret.
Det gäller inte specifikt din bil.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Cox skrev:Nej den filtmattan skall vara kvar, vissa tillverkare av luftfilter har en sådan matta limmad i botten av filtret.
Det gäller inte specifikt din bil.
Ok detta vart originalfilter köpt på Lidbil men jag tog bort det har jag förstört nåt nu? Det gamla som satt där innan vart det ingen filtmatta på. Förstår inte egentligen vad den gör för nytta.
Användarvisningsbild
av börne
Täta mot nån yta skulle jag tro, men är bara en ren gissning utan att ha sett hur det ser ut, men varför tar man bort nåt från ett originalfilter, borde inte Volvo ha koll på hur deras originaldelar bör se ut ?:-/
Användarvisningsbild
av helgonet1
börne skrev:Täta mot nån yta skulle jag tro, men är bara en ren gissning utan att ha sett hur det ser ut, men varför tar man bort nåt från ett originalfilter, borde inte Volvo ha koll på hur deras originaldelar bör se ut ?:-/

Det har de säkert men eftersom det vart första gg jag köpte ett till min bil (min första diesel) så visste jag inte att det såg ut så. Öppnade kartongen först när jag kom hem och skulle byta, hade ingen anledning att tro att det skulle se annorlunda ut, då alla tidigare luftfilter till alla de andra bilarna jag ägt har/ser ut som vanligt (alltså ingen filtmatta). Frågan är om det har någon större betydelse för bilens prestanda? Har inte märkt något iallafall den går lika rent och fint som den brukar.
Användarvisningsbild
av helgonet1
snoddasD5 skrev:Original filter ser ut så och gjort det i 13år vad jag vet. Sånt filter är för vinterklimat alltså Norden vart vi bor i.
Det var nytt. Har aldrig hört att det finns luftfilter för vinter och sommarklimat ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
Om jag minns rätt är filten (eller i vissa fall skum) till för att filterpappret inte skall blästras sönder och/eller blötas upp av is och snö i den inkommande luften. Vissa modeller har filten på bara en del av filtret och skall vändas åt ett specifikt håll så det skyddar där partiklar från inloppet i filterboxen träffar..

/Thomas
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]