- fre 14 aug 2015, 22:19
Nåja, skam den som ger sig!
Nu har jag varit ute och rotat i bilen igen.
Jag tvingade min kära hustru ( som för övrigt anser att jag ska lämna in bilen,, usch! hädare!) att motvilligt agera övervakare i bilen med Vida samtidigt som jag stod och blåste (med munnen) i partikel-filtrets diff givare, och jag fick fram en signal, som i sin tur genererade 2 larm. men dessa var det ju bara att återställa.
Felkoder:
CEM - 3A00 ECM software faulty signal ( chip programvara?)
ECM - C301 Control module , faulty software check sum ECM ( chip programvara?)
ECM - 0406 EGR position sensor signal to high
ECM - 2002 Particular trap faulty signal
ECM - 2452 Pressure sensor patricular trap faulty signal
ECM - 2455 Pressure sensor patricular trap signal to high
ECM - 0071 Power supply Signal to low ( motor till servon ?)
Därefter började jag lätt kolla igenom felkod-åtgärd listan som finns i Vida och fann kontrollmätning utsignal EGR - ventil. mellan pin 1 o 5 skall det vara 5 V. och det var det, sen blev jag störd av hunden som började jaga grannens katt så jag tappade bort mig, så jag vet inte vad nästa steg skulle vara...
Åter till bilen såg jag att ingen någonsin bytt partikelfilter, så jag passade på att nollställa trippen till det, göra en nollkalibrering av EGR ventilen och återställde adaptiven. Jag tryckte tryckluft genom slangarna som går från diffsensorn till partikelfiltret och tyckte mig först höra bubblande i den ene, och sedan ett ökande flöde.
Återställer felkoder en gång till, ( bara de vanliga 2 chip kvar men det stod att jag skulle göra det i bruksanvisningen efter nollningen så¨,, OK)
Bilen gick nu som en klocka, bränsleförbrukning 0,42 L/Mil, 90km/h farthållare, EGR 86%, ECM pressure sensor PDF 12,3hPa. Får se hur lång tid det kommer ta innan jag sitter här och skriver igen.
Förresten Sierra 94, hur programmerade du bort partikelfiltret ur din bil? Samt hur fungerar det med besiktningen? kan dom bara se om det finns felkoder på den eller ser dom om det saknas programvara?