Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ultra
Hejsan!!
Helt ny här och har aldrig ägt en volvo.
Köpte för ett tag sen en 740 a traktor som vi trodde skulle bli bra.Men när vi kom hem och började testa lite funktioner på bilen var mycket trasigt och jag kan inte så mycket om elen på dessa bilar.
Så nu undrar jag följande,kupefläkt fungerar ej,motståndet låg i handsfacket och fläkten ej inkopplad.Är det då troligast motståndet som är trasigt då?
Saknar bromsljus,skulle kolla bromsljuskontakten,fanns inga kablar dit men det hängde en del lösa där innunder.Vilken färg skall det va kablarna dit?
Sen så saknas tutan,signalhornet verkar vara borta och hittar inga kablar dit.Kan säkert få tag på ett nytt men vilken färg är det på dessa kablar och vart kommer dom ifrån?
Sista grejen är att det är bytt till 940 front och det fanns bara ljus på ena sidan,får inte igång på andra sidan och det är inte lampan.det är inge vidare snyggt gjort.Om man bara vill ha hel och halv i 940ins insatser vilka kablar skall anvädas då?
Sitter alla säkringar i mittkonsollen eller?är det några relän som används till det jag frågat efter?
Hoppas att någon kan hjälpa mig så vi får traktorn körklar.
Tack på förhand.
av Rådlös
Tyvärr, måste jag säga. När man har byggt en A-traktor har man ju ändrat, lagt till och dragit ifrån efter eget tycke och förstånd. Du kan inte gå på enbart kabelfärger. Det kan sluta med att din A-traktor brinner upp i värsta fall.
Hemgjorda elkopplingar och till synes planlösa och oanslutna kablar "skickar ut" allvarliga varningssignaler på att "Detta är ett fordon som skall undvikas till varje pris". Har du någon sorts köptrygghet, ångervecka eller bytesrätt? Utnyttja den i så fall. Du har inte köpt ett fungerande fordon.
Om du trots allt vill uthärda med ditt "halvfungerande fordon" måste du börja med att skaffa dig en verkstadshandbok för bilen (som blev en traktor) och den boken måste innehålla ett komplett kopplingsschema. Sedan måste du skaffa dig en multimeter och lära dig använda den. Och om du inte hade det förut, lära dig grundkunskaper för ellära. I det sista fallet kan jag komma med ett direkt svar. Kjell & Co har givit ut en bok Hur funkar det? Köp och läs den. Där får du lära dig ellära.
Ett motstånd kan visserligen ha brunnit eller fått avbrott, men det borde synas på utsidan. Mät ohmvärdet med den tilltänkta multimetern. Det ger svar om motståndet är helt eller inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är lite svårt att säga "på distans" men om du köper en rep.handbok typ Haynes eller liknande så finns det ett (oftast) elschema som du kan läsa. där står (oftast) både vilken färg det är och vilken area det ska vara. Signalhornen sitter original under vänster strålkastare framför hjulet lite "i lä" bakom stötfångaren men är ofta flyttad till ett mer skyddat ställe. Fläkten är ofta trasig på 740, du kan prova den genom att ta en kabel med ström direkt till fläkten, det är bara 2 kablar till den + och -. Den är lätt att plocka bort, men försök inte hålla den i handen när du provar. Man får hålla den stadigt med båda händerna, den startar med ett ordentligt "ryck", tappar du den så kröker du fläkttrumman och den blir oanvändbar p.g.a vibrationer. Lycka till

Mvh
Lennart
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]