Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

P210 skrev:Jag körde om en röd Toyota Celica ca-88 på semestern, ungefär lika matt som denna:
Bild
Vart tog alla dessa vägen, var ju hypervanliga på 90-talet, såg knappt några risiga/rostiga på slutet heller!?
En sådan var jag sugen på en gång i tiden. De var snygga och de står sig än idag tycker jag. Efterföljaren var om möjligt lite sportigare men det är denna modell jag "präglats" på. De försvann också över en natt. På 90-talet kryllade det av dem. Och som du säger, det var sällan man såg dem i dåligt skick. Toyota Camry av samma årgång var ju nästan upprostad i bilhallen.
På väg hem från ett besök i den kungliga huvudstaden tidigare i veckan så såg jag en Saab 95 från tidigt 70-tal (ev sent 60-tal) puttra fram i bilköerna. Den var orange och i väldigt fint skick. Jag hörde V4-motorn innan jag såg bilen. :D
Detta borde ju ha varit en ganska populär bil på sin tid, eftersom det enligt wikipedia tillverkades 110 527 st.

Visst var det så att det i Sverige fanns ett Saab-läger och ett Volvo-läger när det gällde att köpa bilar?
Mina föräldrar hade länge just en Saab 95, och det var ju för att Saab var tekniskt överlägsna Volvo (enligt min far) med Saabs flygbakgrund och allt. Aerodynamiken tog hand om problem som Volvo fick finna andra lösningar på. Och så var ju Saaben betydligt bränslesnålare (också det tack vare bakgrunden inom flyg) och framhjulsdriven. Det enda som en Volvo var bra på var krocksäkerhet och för de som ville det så kunde detta även vändas till Volvos nackdel...
Allinug skrev:Visst var det så att det i Sverige fanns ett Saab-läger och ett Volvo-läger när det gällde att köpa bilar?
Så var det väl ända till SAAB gick i graven?
Allinug skrev: Det enda som en Volvo var bra på var krocksäkerhet och för de som ville det så kunde detta även vändas till Volvos nackdel...
Mina föräldrars granne som var inbiten SAAB-fantast sedan tidigt 70-tal då han köpte sin första 99:a med Triumphmotor kallade Volvo för krocksäkra skokartongstraktorer..
Och i efterhand kan man förstå honom, 700 serien var en box jämfört med SAAB 99/900, tur att den inte blev riktigt lika kantig som konceptet, här fotat på Volvos museum;
Bild
P210 skrev:
Allinug skrev:Visst var det så att det i Sverige fanns ett Saab-läger och ett Volvo-läger när det gällde att köpa bilar?
Så var det väl ända till SAAB gick i graven?

Alltid kul att "avsluta" ett volvo vs saab argument med "jaha, påminn mig nu... Hur går det för saab PB nu för tiden?" :mrgreen:
Responsen brukar bli ungefär så här;
Bild
Såg en Granada av första generation häromdagen, det var länge sedan sist, tyckte att farsan absolut skulle köpa en
2,8i av sista modellen då det var en juste prestandavagn när det begav sig.....

Apropå Granada, det var riktigt länge sedan jag såg en Scorpio I trafik.
En kompis hade en (nästan ny) -76 års Ford Granada herrgårdsvagn med 2,6l V6-a. Han tyckte den var väldigt mjuk och skön att köra, nästan amerikastuk över den. Ända tills han fick ombesiktning på grund av ej fungerande stötdämpare. Dock bytte han dom, och hade den många år efter det. Den hade gått som Taxi när han köpte den, drygt 20000 mil på 2,5 år.

Mvh
Lennart
Till alla som vill se/uppleva gamla bilar, kör E45:an norr om Strömsund. Där finns Ford Granada/Taunus, Opel Rekord & Kadett, Saab V4:a 95 & 96, Audi 50 upp till 100 och så vidare, när man kör den vägen så får man uppleva alla orter som har framtiden i backspegeln....
I dag mötte jag en Ford Zephyr av någon 60-talsårgång, här i Småland. Den var ljusblå och glänsande.

Thunder ace: Du sa att när Ford Anglian skulle svänga kom det upp en lampa på ett stag. Så hade dom flesta bilar förr. Körriktningsvisare sa man då. Det finns ju en klassisk humoristisk monolog av Karl-Gustav Lindstedt där han är körskolelärare. Där uppmanar han eleven "Fäll ut pilen!" Och det blev lite av ett citat på den tiden, 50-60-talet.

På den här sidan: http://www.nbmarine.se/ kan man se en sådan pil i närbild. Det går inte att länka direkt, men gå vidare till A-fordsidan. Välj Dagbok och öppna första sidan juli 2005. Skrolla ner en bit till 20/7. Där syns pilen. Nu berättar bilbyggaren längre fram i tråden att han skall sätta ett blinkrelä till lampan så att dagens bilister skall förstå vad det handlar om. Läs gärna igenom hela sidan. Det är mycket intressant och överraskande till viss del.

Ett litet eget minne från den här tiden med pilarna. Dom kärvade ofta fast så att dom inte gick in ordentligt när dom skulle. Lampan, som lyste med fast sken när pilen var ute skulle slockna när den fälldes in. Men om inte pilen gick in riktigt så slocknade inte lampan. Jag har sett flera pilar som har smält i plastskalet av värmen från en ständigt lysande lampa.

För er nytillkomna kan man berätta att Karl-Gustav Lindstedt var en humoristisk skådespelare på 1900-talet. Finns säkert på YouTube och sök speciellt Körlektionen med Karl-Gustav. Han gjorde massvis för radio och teve, men också teater, revyer och filmer.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS