Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paulo77
Linqid skrev:Jag skulle tro att mycket få XC90 säljs utan Intellisafe-paketet. Det känns nästan som ett måste och är en relativt liten summa i sammanhanget sett till bilens totalpris. Man brukar ju visserligen säga att utrustning sällan betalar sig i längden, men i det här fallet tror jag nog att du får igen de pengarna när bilen väl ska säljas. Nu köper jag sällan beg och ska kanske inte uttala mig tvärsäkert, men jag personligen hade aldrig tittat på en XC90 utan Intellisafe om jag var beg-spekulant.
1+
av Lövet
Linqid skrev:Jag skulle tro att mycket få XC90 säljs utan Intellisafe-paketet. Det känns nästan som ett måste och är en relativt liten summa i sammanhanget sett till bilens totalpris. Man brukar ju visserligen säga att utrustning sällan betalar sig i längden, men i det här fallet tror jag nog att du får igen de pengarna när bilen väl ska säljas. Nu köper jag sällan beg och ska kanske inte uttala mig tvärsäkert, men jag personligen hade aldrig tittat på en XC90 utan Intellisafe om jag var beg-spekulant.
-1
Jag skulle inte bry mig det minsta. Blink och tut och allmänt störande. Den aktiva farthållaren håller så stora avstånd att det knappt går att åka motorväg med den. Den tvärbromsar långt innan alla normala människor byter fil när man hinner ikapp någon.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kör en XC90 Lövet och testa :wink:

Jag har kört 400 mil hittills och de allra flesta är motorväg. Jag lovar att jag hade blivit tokig om den varit som du beskriver! :wink: Kan säga att ingen annan bil jag provat varit så avslappnande att köra. :)
av Lövet
Den utvecklas säkert men jag är bränd för lång tid framöver på grund av hur dåligt den fungerar i V60
Användarvisningsbild
av bjornw
Om några år kommer det vara lag på autobroms i alla nya bilar. Kommer bli lika självklart som anti-sladd är idag.

För 10 år sedan fanns det de som sa samma sak om anti-sladd, "värdelöst i snömodd", "osäkert för det begränsar kraften" osv. Tror det är ofantligt få som aktivt väljer bort anti-sladd idag i en bil avsedd för normal körning.

Visst måste man till viss del anpassa körningen efter systemet, min erfarenhet är dock att det leder till säkrare och mindre aggressiv körning oavsett trafiksituation. Men att köra så passar inte alla, som man dagligen får bevittna, och ja det kan kännas lite segt.
av Lövet
Autobroms är en sak, den kommer man förhoppningsvis aldrig behöva uppleva. Den adaptiva farthållaren däremot fungerar så dåligt (åtminstone i V60) att man blir en bromskloss i motorvägsfart. Bilen accelerar för sent när ett hinder flyttar på sig och bromsar alldeles för tidigt. "Jamen, det är ju bra ju". Jo, visst men inte ens körskolan bromsar så tidigt. Det blir nästan fånigt.
av Malmstroem
Jag får nästan uppfattningen att Lövet hör till dem som håller ett sådant avstånd till bilen framför att det för mig att börja leta efter bakre dimljusknappen för att få lite mer distans till bilen bakom. ;-)

Det är helt rätt att den adaptiva farthållaren inte passar till aggressiv körning där man kör upp i häcken på folk för att få dem att flytta på sig.

För avslappnad motorvägskörning, speciellt när det är lite mindre trafik fungerar den adaptiva farthållaren utmärkt för mig.
av Lövet
Förstår att man kan få det intrycket men så är det inte. Inte ens min tämligen bilointresserade sambo är lika långsam på att gå på gasen igen efter att ett hinder flyttat på sig som den aktiva farthållaren.
Användarvisningsbild
av bjornw
Nu har jag inte kört Lövets bil men i vår XC60 och den XC90 demo jag provat saktar den in på ett rimligt avstånd i förhållande inställt avstånd. Avståndet man ställer in är ju egentligen i sekunder, som den sedan räknar om till avstånd beroende på fart. Har inte gjort några direkta mätningar men det känns rimligt med drygt 3s vid fem streck och ca 0,5 sekunds minskning per streck.
Det räcker som sagt att vrida distinkt på ratten eller blinka så ökar den direkt, upplever snarare att den kan tappa bilen framför i tron att den (eller jag) bytt fil och ökar när den inte ska. Vill man hålla farten och "motarbeta systemet", tex för att man håller på att bli omkörd, är det bara att lägga foten lätt på gasen.

110km/h är drygt 30m/s, 3 sekunders avstånd är alltså ca 100m i den farten. Bilen saktar alltså ner innan för att kunna hålla 100m avstånd, den börjar inte sakta ner när det är 100m kvar. Hur långt innan beror på skillnaden i fart men eftersom radarn har begränsad räckvidd upplever jag som att det sällan sker längre bort än 150m. Om man sedan tycker 100-150m är ett fånigt långt avstånd i den farten blir det förstås ett problem.

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]

240 startar inte

Kolla då först var rotorn står n&[…]