Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
1151 rehn jag önskar dig lycka till och hoppas att det löser sig som du vill utan några (möjliga) bekymmer. Med vänlig hälsning Gubbstrutt.
av Paulo77
gubbstrutt skrev:
1151rehn skrev:Jag har sagt till han att antingen fixar han felet eller så häver han köpet. Han har ju tyvärr enligt lag rätt att välja mellan dem två... får åka runder till verkstäder å kolla med dem. Min polare är jurist så bråkar han för mycket går de nog å lösa med en lagbok på näsbenet. Någon som har en susning om hur dem lådorna fungerar? Just elektroniken då.
Den konsument köp lag som finnes är bara en rekomendation (ja felstavat ja) till bilnasaren som ej behöver bry sig alls och det är en låååååång
process att möjligen få nasaren på svarta listan mer än så händer ej. Lagboken är tung men någon större nytta brukar den oftast ej göra.
Om det nu är så att ni bara tänker läsa i den.

MVH GS.
Vart har du läst att konsumentköplagen skulle ej vara tvingande (dvs dispositiv)?

Tror du blandat ihop det med köplagen som inte gäller här.

Konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel.

Om jag nu inte missat nått och 1151rehn köpt via firma å då är det köplagen som gäller.

Och ja 1151rehn. Säljaren har att välja mellan att avhjälpa felet i första hand eller låta avtalet gå tillbaka.

Och om bilhandlaren inte är helt å hållen genomrutten brukar lagboken hjälpa rätt bra i. Bara man kan sin rätt å inte svamlar.

//Juristen
av Lövet
Konsumentköplagen i sig är tvingande, däremot är utslag i ARN inte det. (Vanligt att dessa förväxlas).
Men du kan aldrig hävda som fel saker du skulle ha upptäckt vid provkörning eller sådant som man kan förvänta sig med hänsyn till ålder och pris. I detta fall borde det inte vara något problem eftersom lampan inte lyste vid köpet och det inte är ett normalt slitage.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Alla sådana fall som detta brukar hamna hos Arn (vid) ev tvistemål. Arn beslutar sedan om vilket utslag som ges antingen får kunden rätt eller inte.
Nej jag har inte läst något utan lärt mig på det hårda sättet. Har haft ett allvarligt fall själv som gick till Arn. Man fick börja med att uppsöka konsument
ombudsman och tala med denne samt fylla i de blanketter som konsument ombuds mannen bifogar.(JURISTEN/LÖVET ni får gärna berätta mer om konsumetköplagen då den skulle varigt till kundens fördel om den nu skulle fungera så som sagts ovan?.) Det var en helt ny motorcykel motor jag hade köpt av en mc skojar firma för 50 mackor. Säljaren har om jag inte missminner mig rätt till 3 avhjälpnings försök av felet/felen enl konsumentköpslagen.
Men enl min erfarenhet samt vad konsument ombuds mannen sade så händer ej mer än att säljaren hamnar på svarta listan under förutsättning
att kunden vinner hos Arn. Detta händer om säljaren struntar i Arns beslut om ev ersättning eller fungerande reparation eller pengar tillbaka till kunden. Beslut skickas av Arn till båda parter.
Vid tvistemål har vardera parten en viss tid på sig att svara på mot partens inlagor till Arn.

(Jag är även nyfiken på köplagen som nämnts ovan?.)

(Jag undrar även hur man skulle bevisa att ovan sagda lampa ej lös vid köpet kan du berätta det lövet?.)

Nu till verkligheten en ful bilnasare struntar högaktnings fullt i lagboken i konsumentsköpslagen i ev köplag i Arn i en jurist. Och ev domstols beslut.
Vilket i sin tur betyder att man får försöka ta det i tingsrätten och vinner man inte får man själv stå för alla kostnader.
Dessa kostar troligen mycket mer än att skaffa en annan bil eller reparationer i detta fall :cry: .
Vidare så är oftast så att tingsrätten stödjer sig på Arns utslag bra/dåligt utslag vilket gör det lättare för tingsrätten och inbilla er ej att tingsrätten bryr sig om dig som kunden. Arn ska hålla sig till defekta brödrostar och dylikt. Bil och motor är ej något de verkar begripa sig på trots att de har sk experter till detta område.
Detta är vad jag fått lära mig men jag vet ju tydligen inte så mycket så berätta gärna hur det går till. Det vore intressant med mer info om detta ämne.
Senast redigerad av 7 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av PTV
Råder väl ingen större tvekan om att du har blivit mer eller mindre lurad på denna bilaffär så antingen får väl bilhandlaren fixa felen eller ta tillbaka bilen om han inte vill ha en snigel på ögat.
av Lövet
Vad är frågan?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Om du läser igenom mitt inlägg på förra sidan borde du hitta frågorna lövet.
Jag väntar ännu :) .

Det vore även intressant om TS rapporterar tillbaka hur det hela fortskrider.
av Malmstroem
Lite kort om konsumentköplagen. Den är tvingande och kan inte avtalas bort när en näringsidkare säljer till privatperson. Näringsidkaren har som sagt tre försök på sig att fixa problemet, sedan gäller vanligtvis återköp.

Problemet med konsumentköplagen är att skurkbolag inte bryr sig. De bryter ofta medvetet mot lagen. De flesta kunder orkar inte driva saken i domstol för att få rätt, och även om det går till domstol så tar det oftast relativt lång tid innan domslutet vinner laga kraft. Rör sig det hela då om ett skurkbolag så har det ofta redan gått i konkurs / avslutats och då finns det ingen att kräva pengar av dem fastän du vann i domstol.

ARN är en annan sak. Deras beslut är inte tvingande, men alla "bra" bolag fäljer dess beslut. Det kostar inget att klaga hos ARN. Vinner du i ARN och bolaget inte följer beslutet brukar du ofta ha bas för att gå vidare till domstol. Men då kommer problemet att få betalt av bolaget...

Så -- det är svårt att få rätt av skurkbolag. Bästa sättet är att undvika dem och handla från MRF ansluta handlare. Alla MRF medlemmar har förbundit sig att fälja ARNs beslut. Gör de inte det åker de ut ur MRF.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]