Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

1. Någon som vet om Volvos Thor-fälgar går att lägga på en V70 från 99?

Har läst om ET-mått hit och dit, jag har ingen aning så jag frågar. Passar de rakt av utan spacers?

Vet någon vilka generella begränsningar i mått det finns på ett exemplar från 99?

Har fått fram att det är 5/108 och Et 43 på bilen.

2. Nu när jag hittat ett riktigt praktexemplar av V70 (en ägare och 17 500 mil) tänkte jag tona rutorna. Men jag är snål, eller rättare sagt tycker jag inte att det är värt att lägga så mkt pengar på en bil som redan är i kanonskick och jag skulle kunna tänka mig att vara nöjd med orginaltoningen som är ljus och går mot grönt. Jag har således tänkt att tona rutorna själv, något jag aldrig gjort tidigare.

Kan man köpa Biltemas film eller är den värdelös?
Kan någon beskriva, eller länka, så att jag får en step-by-step på biltoning?
Jag har kikat på lite youtube-videos och vissa värkar värma på filmen på utsidan för att sedan sätta den på insidan, vissa smackar dit toningen direkt på insidan med såpvatten..jag hänger inte med.

Tacksam för svar och hjälp :)
Har du aldrig använt vanlig solskyddsfilm med klister så ska du nog inte ge dig på att testa direkt på din bil, bakrutans film brukar behöva värmas till rätt form för att inte skrynkla sig, så är det på V50 åtminstone.
Ett mycket mer lättarbetad film är Biltemas tjockare variant utan klister, blöts på plats med bara vatten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016518/

Inget behov att få den färdigskuren, lägg den mot rutan på utsidan och klipp ut bara!
Sedan blöter du insidan och måttar in den, pressar bort vattnet med en gummiraka från mitten och ut, blir det snett är det bara att lossa och börja om. Enda nackdelen är att den är lite grumlig att se ut genom, men för de pengarna kan du säkert leva med det.
Köp en rulle och testa, blir du nöjd har du lagt ut 60:- på fem rutor... om inte så har du fått en inblick i hur det sedan är att jobba med riktig solfilm, lägg till en tunnare film som veckar sig lätt innan den är helt på plats, klister som biter direkt om baksidan får tag i ett annat hörn mm.

Läs här om jimlindeborg som köpte samma sorts film, fast från Soyafilm.se
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=210
Lysande, tack för all info!

Jag försökte läsa på Biltemas hemsida, men hittade inte hur mörk filmen är? Jag hade först tänkt 15% men nu när jag ser hur mörk killens på länken blev med 45 % så tänker jag snarare 20-30 % eftersom min sambo annars kommer klaga på att det är dålig sikt. Som sagt, tack för info!
Thor fungerar på din bil. Du har et 43 stämmer bra :D 49 ska fungera...
Sen får du inte lägga på för breda däck då tar det i lite här och var. 8) .
Själv har jag på gränsen till brett. 225 35 18 på 8,5" fälg. 215 fungerar bäst men då har man noll skydd för fälgen i mitt fall..
Jag har biltemas återanvändbara solfilm på sidorutorna på 740 in. Så mörkt är det inte med den mörkaste tycker jag.....

Enkel förklaring om fälgens ET http://www.falginfo.se/inpressningsdjup-et/

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]

Gäller tidigare modeller som jag förs[…]