NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V50, 2,4 140hk - 2004 modell

Motorljuset tändes på instrumentpanelen för ca 2 veckor sedan. Lämnade in bilen på en Volov verkstad i Norge (jobbar här tillfälligt). De sa till mig att "Styrenheten för bränslepumpen måste byggas om. Flyttas in i kupen, under förarstolen och nya kablar måste dras". Tydligen sitter den under bilen nu, där det kommer kondens som förstör denna styrenhet?!

Jaha, tänkte jag och ringde till säljaren jag köpte bilen hos (3 månader sedan). Det var ok att laga den i Sverige och han skulle ta kostnaden. Jag har bokat tid på verkstad (om 3 veckor).

Ett par dagar senare börjar bränslepumpen gå hela tiden (ett surrande lite skrapande ljud som bara hörs när bilen står stilla).

Fråga: Kan jag köra bilen 90mil till verkstaden i Sverige, eller borde jag fixa bilen här med en gång? Är det fara för att bilen går sönder ännu mer?

Är tacksam för svar på detta.
av chaneuil
har nu snackat med volvo i sverige som säger att det bara är att köra på som vanligt...

då får jag väl lita på det, om inte någon har en annan förmening om saken.

(efter att ha sökt runt lite mer på forumet här så hittar jag flera inlägg om problem med styrenheten men inget om bränslepumpar som går konstant)
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Har du problem med bränslepumpstyrenheten (PEM)
så tycker jag du skall ordna det med en gång. Den kan
mycket väl sluta fungera idag och då står du där och
får ta bärgaren till verkstaden.

Kostnaden borde du väl kunna ordna upp med firman
i sverige senare om du betalar och tar med dej ett kvitto?!
av Frigge
Bänktsson skrev:Har du problem med bränslepumpstyrenheten (PEM)
så tycker jag du skall ordna det med en gång. Den kan
mycket väl sluta fungera idag och då står du där och
får ta bärgaren till verkstaden.

Kostnaden borde du väl kunna ordna upp med firman
i sverige senare om du betalar och tar med dej ett kvitto?!
Håller med till 100 %. INGEN kan garantera att bilen fungerar till Sverige.
Den kan stanna precis när som helst precis som den kan fungera ett bra tag till, frågan är vad du vill utsätta dig för ?.
av chaneuil
Ajdå, det låter ju inte spesiellt bra. Tycker det är dåligt av Volvo att ge ett sådant svar när man sitter här och är orolig. Problemet är väl lite det att min bilförhandlare tyckte att kostnaden blev för hög i Norge (tippar at det är ca dubbelt så dyrt). Men nu kanske det är bättre att betala mellanskillanden...

Tack för svar iallafall!
av LKPG
Hej har samma problem!

För ca 4 veckor sedan så lämnade jag bilen på verkstad för att den inte startade. DOm konstaterade att styrenheten till bränslepumpen var död. vilket skulle kosta 4300 att byta efter mycket snack så tog Rejmes på sig kostnaden och bytte.

I onsdags började min pränslepump föra ett liv efter att bilen stängts av. Den slutar efter ca 5 min men kan ju inte var rätt! Tänkte svänga in på volvo i dag o höra med dem. Börjar bli så trött på bilen nu! Har haft Så många elfel... senaste halvåret!

Jag har en v50 2,4 (2004) rullat ca 8000 mil
av chaneuil
intressant! slænger du in ett inlægg efter at du snackat med volvo?
av LKPG
Måste börja med att säga att jag hade helt fel ang. pumpen. Trodde att det var en pump som hade med bränslet att göra men var tydligen en extra vakumpump till bromsarna vars syfte är att hålla tryck till nästa gång bilen ska köras.

Konstigt bara att jag aldrig hört den förut!!! Är nämligen otroligt ljudkänslig när det handlar om bilar och prylar, ljudet hörs klart och tydligt under ca 3 in efter jag stängt av motorn när jag stängt av bilen!! Enligt Volvo så ska jag återkomma om det bli värre.

[/img]
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Vakuumpumpen till bromsarna går varje gång man
trampar ner bromsen, detta för att säkerhetsställa att
bromsförstärkaren funktion. Det sitter monterat en liten
givare på vakuumslangen till bromsförstärkaren som
kan krångla, när den gör det så jobbar pumpen lite
när den vill. Åtgärdas i så fall med byte av givare/slang!
av nscho
Jag har haft precis samma problem på min, verkar vara vanligt.

Första gången bytte de bara pumpen på garantin. När samma problem dök upp efter att garantin hade gått ut bytte de givaren, för 1800:-. Är fortfarande lite pissed off på att de vägrade ta den reparationen på garantin, eftersom det säkerligen var givaren som var fel första gången också. Mekanikern bytte väl bara den pryl som lät, och kollade aldrig om givaren var trasig.

Men det ÄR ett fel, så se till att de byter givaren och eventuellt pumpen med! Pumpen är inte gjord för att gå konstant, så den tar stryk. Om den går hela tiden så blir den stekhet.

Att de säger att du ska återkomma om det blir värre är nonsens, den är ju redan trasig, och om den skulle paja helt kan det bli svårare att bromsa, och det är ju rent livsfarligt! Att inte mekanikerna har koll på såna här vanliga fel som faktiskt kan orsaka personskada är riktigt dåligt. Skulle aldrig hända i USA eller i andra länder där de kan bli stämda på mångmiljonbelopp.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]