Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
välj T6 om du har möjlighet, är mer premiumkänsla i den än i D5. 4-cyl D5 låter skit när den står på tomgång. :( Men oavsätt vad man väljer för utrustningsniva/motor så blir tror jag man blir jättenöjd ändå. :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Hur mycket drar den ungefär blandad körning? Och vad drog din gamla XC60 vid samma körning som jämförelse?
Svår att säga vid vanlig blandad körning för min körning är inte så blandad :wink:

Men jag kan jämföra med XC60in och den förbrukningen var väldigt beroende av hastighet. Antagligen mycket beroende på att den bara hade 6-stegad automat. Sista veckan med XC60in var jag noga med att kolla förbrukningen för att ha något att jämföra med och vid samma typ av körning (stadskörning + motorväg) är XC90in ca 1.5 dl snålare per mil. Vilket jag tycker är mycket med tanke på att den är betydligt större.

XC90in är inte alls lika beroende av hastighet. 140km/h på farthållaren på autobahn ger ändå bara ca 0,8.
av Malmstroem
perhall skrev:Helt riktigt med de praktiska problem du radar upp. Men ur hållbarhetssynpunkt tror jag också att en bensinare klarar många korta sträckor bättre än en diesel, eller har det ändrats i den senaste generationen motorer?
I teorin så har bensinmotorn en del fördelar vid endast kortkörningar, främst kring partikelfiltret.

En bensinmotor trivs dock inte heller med för mycket kortkörningar. Det kommer in bensin och kondens i oljan som leder till olje-sludge. Det är många tillverkare som har haft rätt mycket problem med det.

Det är nyttigt för motorn att med jämna mellanrum bli varm, dvs komma ut på en längre körning. Skillnaden mellan diesel och bensin är så vitt jag kan se mest teortisk -- du har större variation mellan hur olika motorfamiljer kan hantera kortkörningar.
Användarvisningsbild
av PärM
Simonhalmstad: tack för ditt inspel. Håller med om att T6 låter bättre på tomgång än D5, i synnerhet utifrån. Nog mer premiumkänsla där. Dock upplevde jag att T6 i motorvägsfart kändes mer stressad än D6, gick på högre varv och kanske också växlade oftare vid mindre hastighetsändringar. Möjligen har D5 mer premiumkänsla vid den sortens körning.

AutoExpress (UK) skrev så här för örvrigt: "There are very few imperfections with the Volvo XC90, but the petrol engine is one of them. It doesn’t best suit the car’s relaxed and refined nature, which makes its presence a little more noticeable. Without it, the XC90 is a worthy five-star car, but the petrol engine just takes the shine of what is a perfectly polished product. Go for the diesel and you wont be disappointed." … "It’s at speed, however, where the petrol engine begins to show its imperfections. The whisper soon turns into a gruff growl and becomes more intrusive and less pleasant as the revs edge towards the 5,700rpm redline. And because the petrol model is 70Nm down on torque over the D5 diesel, you simply have to hunt further up the rev range to extract the power. In a 2,004kg SUV torque is critical, and the diesel is a much better character fit for the XC90 - it's not only more refined, but cheaper and more efficient too. Unsurprisingly, Volvo expects a mere 10 per cent of buyers will opt for the T6 petrol, with 75 and 15 per cent choosing the diesel and plug-in hybrid respectively."
Senast redigerad av 1 PärM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bjornw
Även AMS dissade T6, fick 4 i totalbetyg medan D5 fick 5. Hade varit intressant att provköra T6, är inte alltid överens med tidningsnissarna.
av perhall
Det var väl gamla T6 som fick pris... även tyska motorpressen gillar D5 bättre än T6.... läste test igår, minns ej om det var Autozeitung eller Autobild..
Användarvisningsbild
av crumpets
Det kan ju vara en grym motor utan att för den sakens skull behöva vara optimal i XC90 :) En så stor bil kommer ju naturligt vara mer harmonisk med en lite lugn vridstark motor medan en sportigare bil kommer känns mer rätt med en varvvillig bensinare.
Användarvisningsbild
av PärM
Eftersom jag startade den här tråden ville jag nu berätta att jag till slut valde D5 och att jag lagt följande beställning idag:

• Volvo XC90 D5 AWD Inscription
• Läder Komfort Amber
• Ember svartmetallic
• Klimatpaket
• Intellisafe PRO
• Panoramaglastak
• P-assist halvautomatisk
• Backkamera
• Solgardin i bakdörrar
• Bälteskudde int. mitt bak
• El. barnsäkerhetslås
• Panelinlägg Linear Walnut