Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
XC90_Executive skrev: Dynamic-läget är trevligt vid väldigt aktiv körning, vilket jag gör sällan med XC90in :wink: Finns ett läge som heter "Individual". Där kan man välja hur man vill. Jag brukar välja att mätarna ska vara som vid komfort (dvs vanlig varvräknare), drivlinan i Eco, medelhård styrning, bromsrespons Dynamic, chassi Dynamic och inget eco-klimat.

Då är bilen fastare och ändå alert! Men drivlinan är inte alls lika på och den växlar snabbt och tidigt. :)
Perfekt! Precis som jag också skulle vilja ha det :)
Användarvisningsbild
av PärM
AutoExpress (UK): "There are very few imperfections with the Volvo XC90, but the petrol engine is one of them. It doesn’t best suit the car’s relaxed and refined nature, which makes its presence a little more noticeable. Without it, the XC90 is a worthy five-star car, but the petrol engine just takes the shine of what is a perfectly polished product. Go for the diesel and you wont be disappointed."

Hmm.
av tunnis
Fast Polestar till Vea ska man inte ha så stora förhoppningar på.
De Polestar som presenterats i dagsläget ger mellan 6-10 hk, rätt klent för 9tkr.
Och att växling etc skulle bli vassare är inget jag märkt av, snarare att den blivit kantigare och hugger i växlarna.
Möjligen att gasresponsen blev något rappare.
Användarvisningsbild
av PärM
Kanske släppa Polestar och hoppas på allmän optimering och utveckling fram till APRIL 2016 som ser ut att bli leveransmånaden. Gaah.
av perhall
PärM skrev:Kloka kommentarer. Skillnaden i löpande kostnader blir liten (säg 3-400 kr per månad). Däremot blir investeringscaset sämre för T6: 20 tkr högre inköpspris och sämre andrahandsvärde vid försäljning.
Varför skulle den bli mindre värd än D5 (eller menar du in procent av nypris, dvs ung samma värde?) När jag köpte min T4 180 hk var den 50 000 billigare än D3 163 hk. Nu skiljer det ca 10 000 enligt min ÅF. Lite mer på blocket. Rätt många pratar om brist på begagnade bensinare och för XC90 är alla jag ser D5 så den torde vara klart vanligast...
PH
Användarvisningsbild
av PärM
Den bedömning jag får från ett större antal kontakter på Volvo, både i Göteborg och hos ÅF. Rätt eller fel.
Användarvisningsbild
av bjornw
Angående D5 och vinter med korta resor tror jag inte problemet är partikelfiltret utan snarare dieselvärmaren och ev batteriet. Många start och stopp av värmarn sliter hårt på den, räkna med service på den efter ca 3 år, det är iaf min erfarenhet och många här på forumet som vittnar om det. Använder du värmaren utan att köra nog mycket sliter det hårt på batteriet också.
Miljömässigt ger en kall diesel högre utsläpp än en kall bensin, det tar också längre tid för en diesel att bli varm, därav extravärmaren. Att stänga av den är alltså både olämpligt för miljön och komforten.

Jag hoppas på att vi inom några år har högre andel syntetisk bensin, många är på god väg, då kanske en T6 är mer värd än en D5? Men det är som mycket annat spekulation.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har testat D5an lite på autobahn. Den imponerar lite mer än vad jag trodde faktiskt, trots att jag redan är Volvonörd :wink: Den är piggare i högre fart än vad jag räknade med. Drar på bra till 200 utan problem! :D Bilen i sig går som på räls!! Otroligt stabil!

Mycket snålare än XC60 D5 Polestar, dessutom.
av Amli
Hur mycket drar den ungefär blandad körning? Och vad drog din gamla XC60 vid samma körning som jämförelse?
av perhall
bjornw skrev:Angående D5 och vinter med korta resor tror jag inte problemet är partikelfiltret utan snarare dieselvärmaren och ev batteriet. Många start och stopp av värmarn sliter hårt på den, räkna med service på den efter ca 3 år, det är iaf min erfarenhet och många här på forumet som vittnar om det. Använder du värmaren utan att köra nog mycket sliter det hårt på batteriet också.
Miljömässigt ger en kall diesel högre utsläpp än en kall bensin, det tar också längre tid för en diesel att bli varm, därav extravärmaren. Att stänga av den är alltså både olämpligt för miljön och komforten.

Jag hoppas på att vi inom några år har högre andel syntetisk bensin, många är på god väg, då kanske en T6 är mer värd än en D5? Men det är som mycket annat spekulation.
Helt riktigt med de praktiska problem du radar upp. Men ur hållbarhetssynpunkt tror jag också att en bensinare klarar många korta sträckor bättre än en diesel, eller har det ändrats i den senaste generationen motorer?

Sedan sommardäcken åkte på har ja[…]

Vem kom på den briljanta idén med i[…]

V90 D3 2019. Har hatt en ukjent lyd som kom fra u[…]

Jag är ny ägare till en V90 CC års[…]