Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Har en XC60 FWD och är supernöjd. Billigt går den och bra drag är det. Tror att Volvo fått ner förbrukningen på senare modeller men då jag tittade runt efter nuvarande bil var AWD ganska mycket törstigare. FWDn är inget problem att köra på 0,65 mätt vid pump, om man vill det.

XCn är så pass hög att snö inte är något problem, bor i norr längst in på en dålig grusväg som plogas när dom har lust, men det går utmärkt.

Grannen har en V50 som jag dragit loss några gånger, men då burkar jag använda vår höjda Toyota Hilux och sparka in 4wd på den. Då ska det mycket till innan det tar stopp, kan jag lova :lol:
av valln
Trasker, om du vänder nosen till går det nog också bra att dra upp grannen med din xc60, för då får du tryck på framhjulen.
av perhall
Har du inte haft AWD är det klart du inte ska köpa det om du inte vill! Det finns massor med grejer som keyless soltak värmare AWD som en del inte kan leva utan, andra klarar sig bra utan.
En kompis berättade in söndags att "det finns xc60 utan AWD" och så skrattade han. Medan han skrattar sparar du pengar på allt utom däckslitage som är lägre med AWD... försäkring, skatt, bränsle, värdeminskning... service... ingenting av det är billigare med AWD utan tvärtom!
PH
av Enduroåkaren
perhall skrev:Har du inte haft AWD är det klart du inte ska köpa det om du inte vill! Det finns massor med grejer som keyless soltak värmare AWD som en del inte kan leva utan, andra klarar sig bra utan.
En kompis berättade in söndags att "det finns xc60 utan AWD" och så skrattade han. Medan han skrattar sparar du pengar på allt utom däckslitage som är lägre med AWD... försäkring, skatt, bränsle, värdeminskning... service... ingenting av det är billigare med AWD utan tvärtom!
PH
Har faktiskt haft en AWD, en Honda CRV -06 Executive, där kan man snacka om "könlös" bil, förstår än idag inte hur man kunde gå på minan att köpa en sån, och har lovat mig själv att aldrig köpa en japansk bil igen!
Inget större fel på bilen egentligen, om man inte räknar in att den var så tråkig.
Insåg rätt snabbt att AWD inte behövdes för min typ av körning, och numera håller jag mig till FWD.
av ansjo
Och jag saknar AWD efter två XC70...kommer troligen inte att köpa bil utan detta någon mer gång. Hade XC60 funnits med nya motorn och AWD vore det en sak, men nu fanns inte detta :( .
I mitt fall denna gången var VEA-motorn med 8-stegade automatlådan det som avgjorde, eftersom jag personligen inte var så nöjd med den gamla automaten och D4 Polestar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tråden verkar ha gått över till AWD'ns vara eller icke vara oavsett biltyp nu, så jag kan väl ha ett par synpunkter.

För mig som bor lite på landet, och har 250m egen väg, som plogas av mig själv, är det grymt bra med AWD'n, många gånger har jag helt obehindrat tagit mig ut till stora vägen med XC60'n, när en FWD bil inte ens kommit 10m. Jag drar också en del släp då och då, och då är det smått magiskt att aldrig oroa sig för att parkera på en blöt gräsmatta trots att man har 2 ton på kroken.

Men den absolut största skillnaden är ju vid vanlig körning, både sommar som vinter. Hade jag haft 315hk utan AWD så hade tourqesteer varit bedrövlig sommartid, nu går den som på räls även med plattan i mattan. Jag kan hålla ratten mellan tummen och pekfingret och ge järnet, helt odramatiskt.

Körningen på vintern över moddsträngar, på hårdpackad snö och i slask är helt odramatisk. Visst det kanske bygger upp en del trygghet som kanske inte alltid är berättigad, men det ÄR fantastiskt. Skillnaden går inte att beskriva med ord. När man ligger i 80Km/h med en FWD och är på helspänn för att hålla sig i hjulspåren kan man hålla 120km/h med en AWD och vara helt avslappnad.
av ansjo
MartinS skrev:Tråden verkar ha gått över till AWD'ns vara eller icke vara oavsett biltyp nu, så jag kan väl ha ett par synpunkter.

För mig som bor lite på landet, och har 250m egen väg, som plogas av mig själv, är det grymt bra med AWD'n, många gånger har jag helt obehindrat tagit mig ut till stora vägen med XC60'n, när en FWD bil inte ens kommit 10m. Jag drar också en del släp då och då, och då är det smått magiskt att aldrig oroa sig för att parkera på en blöt gräsmatta trots att man har 2 ton på kroken.

Men den absolut största skillnaden är ju vid vanlig körning, både sommar som vinter. Hade jag haft 315hk utan AWD så hade tourqesteer varit bedrövlig sommartid, nu går den som på räls även med plattan i mattan. Jag kan hålla ratten mellan tummen och pekfingret och ge järnet, helt odramatiskt.

Körningen på vintern över moddsträngar, på hårdpackad snö och i slask är helt odramatisk. Visst det kanske bygger upp en del trygghet som kanske inte alltid är berättigad, men det ÄR fantastiskt. Skillnaden går inte att beskriva med ord. När man ligger i 80Km/h med en FWD och är på helspänn för att hålla sig i hjulspåren kan man hålla 120km/h med en AWD och vara helt avslappnad.
Word :-)-)
av Lövet
Plattan i mattan grejen kan jag hålla med om men du har bara 5% drivning på bakhjulen innan spinn så någon större skillnad vid moddsträngar osv lär du inte känna såvida du inte alltid gasar dig igenom. Har du verkligen kört XC60 både med och utan AWD vid samma förhållanden? Det sitter mycket i själva bilen också, XC60 är stabil i sig. Jag har haft V60 både med och utan AWD (samma drivlina) och skillnaden märks vid start, släpkörning, båtsläp, djup snö osv men inte vid "vanlig" körning skulle jag säga.
Användarvisningsbild
av MartinS
5% (för att ta ditt exempel) till 99% kan ske på millisekunder, iallafall med Haldex 4 som jag har mest erfarenhet av. Alltså långt innan människokroppen hinner uppfatta att något hjul går fortare än ett annat.

Att INTE gasa sig genom en moddsträng med FWD eller AWD låter rätt korkat med tanke på lastväxlingen som sker om du släpper gasen?
av Primus
Waterlily skrev:Många AWD-system där man man alltid låter det ena hjulparet driva och det andra kopplas in olika mycket är ofta integrerat med antisladdsystemet. Åtminstone är det så i min Xdrive och jag gissar att Haldex har liknande funktion.

Dvs Om bilen tenderar överstyra så skickas mera kraft fram och vid understyrning får bakhjulen mer.

Så det är inte bara framkomlighetsaspekter på det här med att välja AWD eller inte.

Vänligen Näckrosen.
Kan verkligen hålla med om detta. När jag hade min XC70 D5 automat så hände det nästan aldrig att antisladdlampan blinkade. Drivsystemet låg före antisladdsystemet. Så visst fyller det en även i detta perspektiv. Att jag sedan upplever att moderna bilar med bra antisladdsystem klarar samma filbyte lika bra, fast med en gul bilinkande lampa är en annan sak.. :lol:

En nackdel, innan man vänjer sig, är att man kan gasa på lite väl mycket vid halka då man inte får någon indikation via småsladdar eller blinkande antisladdlampa. Jag fick uppleva det efter någon vecka med XC70:n. En mörk decemberkväll körde jag på en krokig 70 väg. Noterade ingen halka. Vid ett T-kors bromsade jag och hade i princip ingen bromsverkan alls, trots dubbdäck. Lyckades ställa upp bilen på tvären och gled sidleds ut i korsningen och stannade i snövallen på andra sidan korset. Som tur var hade trots allt farten gått ned så jag stannade lätt mot vallen och kunde köra vidare. Vill inte tänka på vad som hade hänt om en tyngre bil/lastbil hade kommit just när jag gled ut.. :-O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.