Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Lite halvt OT: Hur värderar ni Navi när ni kikar på ny bil? För mig är den totalt ointressant för de pengar man brukar få hosta upp för den.

Bättre enligt mig att använda mobilens navigationsapp. De flesta har ju mobilhållare där man kan vända mobilen till liggande läge. Visst, man får inte 7" skärm, kanske bara 4-5", men många navi-appar är GRATIS och faktiskt väldigt bra.
av perhall
Leafs skrev:Lite halvt OT: Hur värderar ni Navi när ni kikar på ny bil? För mig är den totalt ointressant för de pengar man brukar få hosta upp för den.

Bättre enligt mig att använda mobilens navigationsapp. De flesta har ju mobilhållare där man kan vända mobilen till liggande läge. Visst, man får inte 7" skärm, kanske bara 4-5", men många navi-appar är GRATIS och faktiskt väldigt bra.
Sånt där är så olika. Jag betalade 25700 (-rabatt) för stora navin i Audin (ingår lite andra grejer också). Då har man en jätteskärm (9" tror jag) men också en ganska stor färgskärm mellan hastighetsm och varvr. Superbra. En del tycker AWD, soltak, värmare är onödigt. Allt sånt är ju individuellt...
Själva navigationsfunktionen i min bil är inget märkvärdigt. Ungefär vad jag har haft i en flock Garmin i tidigare bilar. Men integrationen med övriga system i bilen gör ju att jag inte för död och pina släpar in någon separat navigator, sen får den vara hur bra den vill. RTI räcker för att jag ska hitta dit jag ska.
av perhall
Jag tycker precis som apersson - dessutom är det inte snyggt med lösa grejer som händer. ej lika trafiksäkert. ej lika smidigt. och den integrerade finns alltid där...
Användarvisningsbild
av Perra83
Håller med föregående. Inbyggd navi är väldigt smidigt. Funkar även helt okej. Ja bläddrar ofta mellan navi, radio och media och relefon. Hade varit klockrent med en liten skärm mellan hastighetsmätaren och varvräknaren.
av perhall
Det är alltid spännande det här med hur man vänder och vrider på utrustning. Faktum är att bara ca 15% av Allroad har värmare och troligen mycket färre än så av XC70 har 19". VOC skröt Volvo med att många köpte till 2012 men det var för att det ingick i ett paket. Och nu har ju många nya XC70 soltak eftersom det ingår i Business Pro (och vad det nu heter på MY16). Andra märken säger att det är närmast omöjligt att sälja soltak om de inte är panorama... PH
av Mwi
perhall skrev:Verkar inte va så svårt att få ftg-pris som pp. Kollar nordicaudi.se (heter det så?), många där har fått ung den rabatten.PH
Personligen orkar jag inte med sådana företag. Du har fått 30,000:- i rabatt det är ett jättebra pris...har man 2 olika priser på samma produkt så väljer jag något annat. Men ser man här på forumet så är ju många rabatt fixerade, " Hur många procent fick ni i rabatt?" är en vanlig fråga. Själv får jag lön i pengar inte procent, så jag bryr mig om priset jag skall betala inte rabatten.
För övrigt är VAG återförsäljaren där jag bor ett riktigt skit företag, har haft 2 VAG bilar som varit helt okej men servicen från Åf... man blir garanterat lurad.
av perhall
Alla bilföretag ger eg. lägre priser till företag än till privatpersoner, frågan är bara hur man drar gränsen.
Ericsson, Atlas Copco, Medtronic, Fazer m fl har ju avtal och får bättre priser. Det provokativa som Audi, MB, BMW, Lexus m fl har gjort är ju att säga att har du ett företag och köper en bil får du ett lägre pris än om du är privatperson och köper en bil.

Men om man ska undvika företag för att de ger olika priser till olika kunder ska man nog inte köpa en ny bil alls.

Det många glömmer är att det faktiskt finns skäl att ge ett högre pris till en privatperson. De har dels bättre lagskydd, vilket innebär större kostnader för producent/återförsäljare, dels ofta en längre köpprocess.

Ett starkt skäl för att välja Volvo är annars mycket generös goodwill. Vill tro att den lever kvar, tyskarna, fransmännen och japanerna är mycket snålare när något går sönder efter garantitiden. Jag fick t ex en ny takreling pga rost efter tre år på min V70...
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Leafs skrev:Lite halvt OT: Hur värderar ni Navi när ni kikar på ny bil? För mig är den totalt ointressant för de pengar man brukar få hosta upp för den.
Jag höll med dig, innan jag köpte min XC60 för fyra år sedan som har RTI. Det är grymt bra med en integrerad, inte bara är den snyggare, utan den fungerar i tunnlar etc, det gör ganska stor skillnad i vissa städer tycker jag. Sedan är den "alltid igång" så man får fartkameravarning etc. utan att montera och starta grejer uppe i rutan.

När vi är ute på långresor på okända vägar med familjen får navin sköta navigeringen också kan man använda handhållna enheter för att leta mål och lämpliga färdvägar, för det är åtminstone min RTI rätt kass på.
Användarvisningsbild
av EjS
Har haft Navigon på iPhone för att den var gratis när jag hade min xc60 som familjbilen (utan) RTI.

Kan bara säga att det är mer trafikfarligt än integrerad. Har RTI i xc70 som är familjbilen nu och det fungerar klockrent.

Javisst - gammel grafik, långsam när man plottar in - men den gör jobbet!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]