Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Köpte mig en brukis för någon vecka sedan i form av en Volvo V70N -01 med 140 hk och manuell växellåda. 26000 mil på mätaren.
Efter ett tag började vi se små oljefläckar på infarten och bilen hissades upp och letandet efter oljeläckage påbörjades. Igår tog jag loss den övre kåpan för kamremmen och det visade sig att det fanns lite olja på kamremmen. Lyser jag ner på vevaxelns remskiva så är det söligt där.

Jag tänkte försöka ge mig på att byta packboxen själv, även om det är ett tag sedan jag gjorde några "större" ingrepp i en bil. Har skruvat massor förr på gamla B20 och B21-B230 så det ska väl gå ändå.

Det jag är ute efter är lite tips om vad som behöver bytas. Kamremmen är bytt på 16000 mil men har ju fått olja på sig, måste den bytas då eller man kan torka rent den och köra intervallen ut? Om den ska bytas så måste man väl inte byta spännrullar osv om de är friska?
Storlek på muttern till remskivan?
Något mer man ska tänka på eller byta när man ändå har det delat?
Vevhusventilationen verkar frisk på bilen, inget som blåser i oljestickan utan ett svagt undertryck är där.
Något mer jag har missat?
Skruvade ner allt och var beredd på att byta vevaxeltätningen, väl inne så kunde jag inte hitta någon färsk olja någonstans utan bara gammal som var blandad med damm o skit. Antagligen är det så att det har varit en gammal läcka på styrservobehållarens anslutning för där satt en ny slangklämma (tydligen vanligt fel). Hittade även en läcka vid oljepluggens bricka som byttes. Så nu har den inte droppat på två dagar....igår blev det monterat ny halvsats avgassystem så nu börjar bilen bli riktigt bra :)

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]