Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jsjodin
Hej! Har en volvo s60 2.4t -03 som jag har lite fubderingar om! :)

Fläkt och ac funkar precis som de ska större delen av tiden, MEN när jag tar lite längre turer (10+ mil) så stannar fläkten bara av? Oavsett om jag har den på auto eller skruvar upp den på max själv. Får bilen stå ett tag sen funkar de klockrent igen sen. Kan det vara något relä som blir för varmt, eller har proffsen några andra tankar?

Nästa fundering handlar enbart om ac:n. Den kyler bra och så som den ska, men tycker liksom den kyler FÖR bra om man nu kan klaga på de. Ställer jag vreden på 21 grader så blir de så man sitter och huttrar i bilen och måste stänga av ac ett tag. Har alltid fått höra att man ska köra ac även på vintern men de kan jag inte göra som de är nu. Är inte själva meningen med ACC att den ska hålla sig till den temperatur som man ställt in och sen sköta allt själv?

Tredje och sista frågan har inget med klimat alls att göra, utan jag har missljud ifrån vad jag tolkar de som bakvagnen. Inte klonkande eller hårda ljud, utan mer somett knarrande när jag kör över gupp och liknande. Kan de vara nå bussningar/k-stag eller liknande?

Hoppas ni orkar läsa igenom alllt och även orkar svara på en amatörs inlägg! :) all hjälp mottages tacksamt!
av ThunderAce
1. fläktmotståndet som är på väg och ge upp, skulle kika på den först

2. rengöra det lilla utrymmet som finns i CCM panelen, sitter en liten tråd sensor innanför med en fläkt.
samlas det mycket damm där så ger det fel signaler till AC när det gäller temp i kupén, även skräp
på den lilla fläkten kan göra att det funkar dåligt
kika här, finns lite bilder och mer info
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... w=previous

3. knarrande ljud, ungefär som att man gnider gummi mot plåt, så skulle jag kika på bussningarna.
av Jsjodin
Tack för snabbt svar!

Ska rengöra fläkten idag och hoppas på att de löser problemet!

Går fläktmotståndet att felsöka på någon sätt innan man byter den? Nytt kostar ca 500 på vparts (enda sidan jag kollat) så skulle vara kul att veta innan :)
Användarvisningsbild
av wissel
Föreslår attt du byter Evaporatortempgivaren som ger fel värden, därav att den "överkyler".
Kostar runt 125-150 pengar och du byter den själv. Sitter nere vid din högerfot under ljudvallen.
av ThunderAce
man kan mäta det mesta, se bild för värden
Bilagor
mätvärden.jpg
mätvärden.jpg (112.39 KiB) Visad 761 gånger
av Jsjodin
Rengjorde utrymmet i CCM panelen igår kväll och det verkar faktiskt ha löst problemet. Samlas nog en hel del damm på 12 år.

Men en till fråga ang. Fläktmotståndet.
I en gammal corolla jag hade förut funkade endast fläkten på full fart, samma symptom i en kollegas bil. Byta fläktmotstånd hjälpte vid båda tillfällen.
Men är det även det som kan vara felet om fläkten går precis som den ska hela tiden förutom när man kör långfärder?

Mvh

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]