Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

En tanke slog mig häromdagen, och den vill inte riktigt lämna mig. Att ventilera frågan med andra kanske kan vara nyttigt. Jag har alltså inget problem med min bil och inga planer på att genomföra detta. Men jag vill ändå leka med tanken.

Om jag tar bort sladden till spridarna till exempelvis två cylindrar så kommer det ingen bensin dit och därigenom borde man kunna spara lite bensin?
Kan det skada motorn på något vis?
Utan bränsle blir inte katten lidande?
Kan det tillföra syre i avgaserna och störa lambdan?
Hur stor minskning i förbrukning skulle det kunna innebära om man kunde stänga av vid jämn fart på landsväg och övrigt där man inte behöver mer kraft än att hålla hastigheten?
Vilka cylindrar bör jobba ihop?

Allt gott: Johannes
Vet att Chrysler/dodge har cylinderavstängning på vissa motorer. Där tror jag dock att de alternerar vilka cylindrar som är avstängda och antagligen då för att motorn ska må bra? Tror inte det är klokt att köra helt utan bränsle till cylindrarna en längre tid.
Cadillac var först (i alla fall väldigt tidiga) med detta redan på -80-talet. Kanske redan i slutet på -70-talet med att stänga av 4 cylindrar. Vet inte hur dom löste det rent praktiskt, men dom gjorde dom kompressionslösa så dom bara "hängde med". Därmed förlorade det inte så mycket effekt på att "pump luft" med högt tryck. Misstänker att dom öppnade ventilerna, eller kanske hade en "pysventil" som morsans (då inte så gamla) Monark "enpetare". Det blev i alla fall ingen större "hit", även om syftet var gott. Det var kanske i efterdyningarna av oljekrisen runt -74, då det t.o.m "knorrades" i USA om för stora och törstiga bilar. Största motorn i Cadillac programmet då var en 500cu (8,2l) motor. Kan tro att den ville ha bensin för att dra runt på 2600 kg bil.
Det "snurrar" någonstans i bakhuvudet att VW/Audi har/har haft/kommer att få något sådant.

Mvh
Lennart
av rid54
Man måste nog stänga av "varannan" cylinder, dvs 1 och 4 eller 2 och3 på en fyra, 1, 3 och 2 på en sexa (enligt tändföljden), annars blir det ojämnt drag. Om man inte gör nåt med ventilerna så kommer de avstängda cylindrarna att blåsa in luft (med syre) i avgassystemet och troligen göra lambdaregleringen konfys. Har man två cylinderblock eller på annat sätt uppdelat avgasgrenrör med två olika syresensorer, så kan just det problemet kanske undanröjas. Efter ett tag blir det nog en liten anhopning av oförbränd olja i de vilande cylindrarna, så man bör nog använda dem regelbundet. I övrigt tror jag motorn klarar detta fint.

Pumpförluster får man ju räkna med om man inte gör nåt åt ventilsystemet, men möjligen kan nån vinst finnas. En diesel borde vara bättre på den punkten (inget nämnvärt insugsvakuum).

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.