Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kul att någon hittade tillbaka till min tråd. Ljudet kommer inte oftare för mig men är nästan helt säker på att det låter högre när det är som värst. Vilket förstås är oroväckande. Och nej, definitivt inte från kupéfläkten. Följer motorns varvtal och upphör om jag stänger av AC:n.

Gjorde lite efterforskningar på swedespeed och där pratade några om en ventil som vissa haft goda resultat med att byta, samt att fylla på systemet (både och eller bara fylla på). Blandade resultat dessutom men vet inte om det beror på att vissa verkstäder går rakt på att diagnosticera kompressorn som trasig eller att samma ljud uppstår vid olika problem. Hann inte till verkstaden idag och rådfråga men tänkte göra det på måndag.

kmi: du har alltså en MY15 med samma missljud? Säkert att det är kompressorn och inte kupéfläkten då? För mig uppstod ljudet för första gången cirka 50 meter efter jag köpt bilen s.a.s. Var i lite falsk trygghet i tron om att det var just fläkten och inte kompressorn innan jag insåg det följde motorvarvtal och inte fläktens hastighet. Testa stänga av AC:n på knappen (vilket behåller fläkten på) och se vad som händer. Har för mig att man bytte tillverkare av kompressorerna strax efter decennieskiftet och att du dessutom har en MY15 gör ju att det känns ännu mindre sannolikt att kompressorn redan ska bråka.
Ljudet försvinder om jag stängar av AC. Oljudet hörs nästan bare vid stadskörning.
Efter 3-5 min går ljudet bort. (Precis som MartinS skriver)

Bilen är en MY15 men tilverkad Nov. 2014
Vad är det för kompressor i dessa, är det sådana med elektronisk styrning (elanslutning i andra gaveln gentemot remskivesidan) eller har den variabel kompression ???

sådana kompressorer kan låta lite mer i början när kolvarna slår med maximal amplitud för hög kyleffekt och när bilen är mer nedkyld så minskar amplituden och det går tystare. Det är mycket delar som rör sig i dessa (5-7 och tom. 9 kolvar) och är inte helt tysta ens redan som fabriksnya.

i en Ford fokus (firmabil) så lät kompressorn tämligen högljudd, modell att den lät som som att den skulle rasa när som helst i över 2 år utan att gå sönder - den fordonet hade en orifice-system - precis som många Volvo också har.

Med andra ord högre ljudnivå från AC-kompressorn behöver inte alls innebära att det kommer att gå sönder inom kort tid. Att det kan vara irriterande och upplevs som smolken i bägaren för en i övrigt välvårdad bil, ja, det är annan sak.
Har du kommit till rätta med missljudet, hittat felet?

Tror ju att du och jag lan ha liknande ljud så jag tänkte höra om du också har elektronisk servo. Om du har så sitter det ett löpljul till remmen där servon brukade sitta.

Lyfter jag av remmarna och känner på det hjulet så är det jäkligt glappt på min. Känns inget fel nät man snurrar, bara axiellt glapp.

Tänkte bara kolla om det ser lika ut på din bil?
Angående mitt missljud så har bilen varit på felsökning och enligt verkstaden så handlar det om ett rör av något slag som orsakar ljudet. Kompressorn var alltså inte boven i dramat. Ska finnas ett nytt ljuddämpat rör framtaget men inget som fanns till min bil pga motorn, tydligen.

Elektronisk styrservo kom till senare årsmodeller. När exakt vet jag inte men jag har det inte på min MY07 iallafall.
Missade att du hade en -07. Då har du nog inte elek.servo.
Det där röret rekomemderade min mek också. Han var inte säker och han ville ha 4400 för bytet om jag kommer ihåg rätt. Har inte chansat på att byta.
Takräcke Thule Evo (XC60).

Hej, Har takräcke enligt rubriken och som jag[…]

En sak du bör kolla, ta loss den klena vakuum[…]

Har raderat koden o färsökt starta den m[…]

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]