Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
perhall skrev:
Gabriel skrev:Tråden blir ju lite missvisande då den ger sken av att vara en utvärdering av MY16 men sedan har det visat sig att TS körde en MY15.

Det vore intressant om folk som faktiskt kör XC70 D4 AWD MY16 kunde ge lite information om faktisk bränsleförbrukning, både manuell och automat.
Jo, det är mitt fel, jag är TS och fick enligt papperen en pressbil som skulle vara MY16 men visade sig vara MY15.
Känner bara en som har en MY16 och han säger att den är törstig (kommer från en Audi A6 diesel). En till kollega har beställt.
Den är troligen snålare men ingen större skillnad, hittills har inga försök att få den drivlinan att bli snål lyckats.
Men bra med ändrad utväxling. Audin min varvar 2000 i drygt 140 på mätaren, i en A6 utan Allroad varvar den ännu mindre. Orkar med det hur bra som helst och bilen drar ju åtminstone 15 % mindre än Volvon trots högre effekt, fler cylindrar, mer Nm och lugnare gång (0-100 går som en raket i jämförelse med Volvon, över 140 är båda ganska sega).
PH
En bekant köpte en A6 Allroad med 218 hk motorn nyligen. Han gav ca 600 tusen netto för den, utan vinterdäck. Rätt välutrustad visserligen men det är vår kommande XC70 också. Den betalar vi 380 tusen för. Så för de extra 220 tusen som Audin kostar hoppas jag verkligen att man får nåt extra för pengarna. Eller hur? ;)
av perhall
Verdi skrev:
perhall skrev:
Gabriel skrev:Tråden blir ju lite missvisande då den ger sken av att vara en utvärdering av MY16 men sedan har det visat sig att TS körde en MY15.

Det vore intressant om folk som faktiskt kör XC70 D4 AWD MY16 kunde ge lite information om faktisk bränsleförbrukning, både manuell och automat.
Jo, det är mitt fel, jag är TS och fick enligt papperen en pressbil som skulle vara MY16 men visade sig vara MY15.
Känner bara en som har en MY16 och han säger att den är törstig (kommer från en Audi A6 diesel). En till kollega har beställt.
Den är troligen snålare men ingen större skillnad, hittills har inga försök att få den drivlinan att bli snål lyckats.
Men bra med ändrad utväxling. Audin min varvar 2000 i drygt 140 på mätaren, i en A6 utan Allroad varvar den ännu mindre. Orkar med det hur bra som helst och bilen drar ju åtminstone 15 % mindre än Volvon trots högre effekt, fler cylindrar, mer Nm och lugnare gång (0-100 går som en raket i jämförelse med Volvon, över 140 är båda ganska sega).
PH
En bekant köpte en A6 Allroad med 218 hk motorn nyligen. Han gav ca 600 tusen netto för den, utan vinterdäck. Rätt välutrustad visserligen men det är vår kommande XC70 också. Den betalar vi 380 tusen för. Så för de extra 220 tusen som Audin kostar hoppas jag verkligen att man får nåt extra för pengarna. Eller hur? ;)
Helt klart är den mycket dyrare men inte så mycket. I grundpriset 426 för företag, 456 för privatperson ingår ju åtminstone AWD, automat, luftfjädring, sex cylindrar, xenon, parkvarnare, läder/alcantara, 19" och en stor stereo med sub. Så kostar den 600 lär den ha betydligt mer utrustning än xc70:n. Jag skulle snarare säga att det skiljer 100 000 med normal utrustning och inte 220 000. Hur som var min poäng snarare att medan VEA står sig väl i relation till konkurrenterna (nu jämför jag med Audi 190 hk Ultra/DSG och BMW 190/8-st ZF) som jag kan bäst medan den gamla femcylindriga AWD inte gör det...
Användarvisningsbild
av MartinS
380 får man ingen jätteutrustad XC70 D4 AWD för heller. Jag fick en offert förra veckan på 410kkr för en XC70 D4 AWD summum med 19" och lite smågrejer extra, men långt ifrån fullutrustad, inte ens vinterdäck. Listpris var någonstans runt 450.

Skall man ha en D5 för att matcha Audins effekt så åker det ju upp 40kkr till.

/Martin
av perhall
Audi har serviceavtal 100,-/månad och försäkring 260,-/månad så blir inte särskilt dyr att äga... andrahandsvärdet är ju bra på båda.
av perhall
Jättesvårt att jämföra eg. Volvos xenon är bättre än Audis (inte enl ViB men men...) men sämre än Audis LED.
4C är inte lika avancerad som Audis luftfjädring eller ger åtminstone färre möjligheter.
D5 matchar Audins effekt men ej cylinderantal och gångkultur.
Backkameran är bättre och billigare i Audi.
Takluckan är större och dyrare i Audi.
19" ingår i Audin men dyrt till Volvo.
Assistanspaket ingår till Volvon men är dyrt till Audi.
GPS mycket dyrare men också mycket bättre i Audi.
Etc.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag fick pris på 200kr/mån för serviceavtal och 200kr/mån för försäkring på volvon, detta med 2kmil om året.

Four-C finns inte ens på Volvo classic nu.
av Verdi
MartinS skrev:380 får man ingen jätteutrustad XC70 D4 AWD för heller. Jag fick en offert förra veckan på 410kkr för en XC70 D4 AWD summum med 19" och lite smågrejer extra, men långt ifrån fullutrustad, inte ens vinterdäck. Listpris var någonstans runt 450.

Skall man ha en D5 för att matcha Audins effekt så åker det ju upp 40kkr till.

/Martin
Jag har beställt en Sport med:

- Teknikpaket (taklucka och navi)
- VOC
- Delbart drag
- Laminerade rutor
- Tonade rutor
- Automat

Listpris var ~430 tkr utan vinterhjul.

Större hjul var hopplöst dyrt (~20 tusen) så där nöjde jag mig med standard 18".

Tyckte det inte fanns så mycket att välja till. Backkameran var också hopplöst prissatt så den tog jag inte.

Jag har kollat på Audi A6 Allroad också ska ni veta. Men ska man ha navi, värmare, rattvärme, stolar med minne, helskinn, farthållare med radar osv så blir det faktiskt mycket dyrare. Visst kan man nöja sig utan vissa saker men jag har tyvärr blivit lite bortskämd med BMW:n. :)

Polestar räcker väl för att matcha effekten? Visst, man får det inte första året men...
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag fick följande pris, som jag inte valde att nappa på.

XC70II D4 AWD Summum, 351.000
Metallic, 8200
Erakir 19", 15900
Eluppvärmd vindruta, 2500
VOC, 4200
Reservhjul, 750
Elmanövrerad pass-stol, 6100
Domkraft, 150
Mörk solfilm, 4400
Designpaket, 5900
Delbart drag, 9400
texilmattor, 1100
Lastrumsmatta, 1100
Stänkskydd bak 850

19" hjulen är tillbehörshjul, så jag får behålla 18":arna också.

Inga laminerade rutor, ingen navi, ingen backkamera....
av Mwi
perhall skrev:Helt klart är den mycket dyrare men inte så mycket. I grundpriset 426 för företag, 456 för privatperson ..
Rätt intressant prissättning från Audi men BMW och Mercedes har väl också liknande prissättning, att tappa 30,000 direkt i värdeminskning bara för att man är privatköpare utöver den vanliga värdeminskningen. Kanske inget stort problem för majoriteten av bilarna i den prisklassen säljs ju till företag, men som privat köpare borde man bli ganska förolämpad.
av perhall
Verkar inte va så svårt att få ftg-pris som pp. Kollar nordicaudi.se (heter det så?), många där har fått ung den rabatten.
Värmaren glömde jag, den kostar 16 till Audin och då kan den inte ens styras från telefonen! F ö använder jag nästan aldrig värmare fast jag haft det i flera bilar. Och jag skulle aldrig ha köpt 19 tum till Audin men nu ingick det i ett paket.
Audin har dubbla sidoframrutor std numera. (MY15-)
PH
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]