NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Fick nedslag på besiktningen då höger xenonkastare var för lågt inställd.

Tänkte inte så mycket på det då man brukar kunna skruva på dom flesta bilar men under tiden jag bytte hjullager fram på höger så ser jag dom här 2 stagen som sitter i en led mot en givare vilket då är den automatiska nivåregeleringen.

När man sätter på tändningen så testjusterar vänster kastare hur fin som helst men höger står still.
Testade att ta bort fästet i länkarmen för plaststaget till givaren och föra den upp och ned för att se om det hände nått.
Vänster följde med ett tag men efter några vändor så gav båda upp att regelera.

Kan det vara just givaren som är kack eller måste jag byta motor eller hela lyktan för att få det att fungera?

Finns det nån workaround på detta så att den iaf går igenom besiktningen med någorlunda rak ljusbild så man kan tänka på att byta ut saker efter? haha.

P.S
Dom verkar inte vara så noga med just nivåregelerinegn på närmsta SBP då dom bara tittade så att kastarna stod rätt mot den fina planschen dom har x)
Har aldrig hört att ett för lågt stående ljus blir underkänt, men däremot alltid för högt (?) Möjligt att de har speciella regler för Xenon eftersom man får en skarp ljusgräns.

Möjligt att givaren är trasig, givarna ger signal till styrenheten i vänster strålkastare som i sin tur skall ge kommando att justera bägge lyktorna samtidigt via LIN bussen till höger lykta, den vänstra direkt. (Detta gäller fram till 2007, innan facelift )

Läs felkoder för att få exakt besked. Som första åtgärd skulle jag koppla bort batteriet och kontrollera alla anslutningar och ev rengöra desssa med oxidlösare. Beg givare går väl lätt att hitta på skrot.

Vet nåt fall där främre givaren hamnat ett halvt varv fel när man lyft upp framvagnen, möjligt att det kan ge detta felsymptom kan de ha skett när du bytte lager? Även nån där kulleden i bakre givaren hoppat ut.

Sök lite om det på forumet.
Finns en chans att jag i brådskan kan ha satt givararmen åt fel håll eller om tidigare ägare har gjort det, ska kontrollera såfort jag är hemma :)

En tanke bara när du sa att vänster lykta är primär, min givare sitter på höger sida, ska det vara så?

Det har inte kommit nått meddelande på färddatron men det kan ju vara underliggande felkod.
Den sitter framför bakaxeln , kommer inte ihåg om man kommer åt den när hjulet är borta, möjligt att fjädring + stötdämpare är i vägen.

Jag kollade givaren en gång och då hade jag bakvagnen stående på bockar , kröp under.
Man kommer åt utan att ta bort hjulet, trångt och jävligt men det går.

Det som kan ha skett är att bilen gick in i safe mode på lyktorna. Det hände mig när jag råkade få isär den bakre givaren när jag och farsan monterade sänkfjädrar. Det innebär alltså att lyktorna ställs så lågt som möjligt för att inte riskera att blända framförvarande bilar och de justerar inte alls vid uppstart eller last.
Vad som krävs är då en "omkalibrering" hos Volvo för en 400 spänn. Eller om du känner någon som har VIDA och kan göra det åt dig. Man kan väl säga att omkalibreringen gör som så att safe mode avaktiveras och en ny "lägsta punkt" sätts för lyktorna och därefter justerar de som vanligt.

Vad som specifikt krävs för att lyktorna ska hamna i "safe mode" vet jag inte, men för mig räckte det med att givar-armen var loss och sedan uppstart av bilen.
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]