Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrjack10
Kan någon tala om vad som hänt ? När jag startar upp o varvar 20 sekunder så pyser det o ryker/ångar på vänster i sida i motorrummet, nära batteriet. Vad kan detta vara ? Har inte vågat provköra, o har inte märkt nåt konstigt tidigare heller. Bifogar filmsnutt på eländet...Hoppas någon här kan ge nåt tips om vad/var jag skall börja söka. Bilen körd 44 t mil.
Batteriet var dött i morse, så höll på o kolla om bilen laddar som den ska när den plötsligt rykte o pyste som attan...

https://drive.google.com/file/d/0B2yd-U ... sp=sharing
av SubMarine
Du får nog titta efter vad som sitter under batterihyllan. Vet att på farsans S80 Tdi så sitter det nån värmare där som också startade och började ryka när vi rensade felkoder i bilen. Kan ju vara så att ditt batteritorsk har tagit bort eventuella felkoder i värmaren (som hindrat den från att starta tidigare), om du nu har en värmare där.
av mrjack10
Har ingen dieselvärmare på min, utan har versionen med 3 st glödstift (el) som tilläggsvärme. Men det låter ju precis som nån ventil som skulle öppna o stänga. Kan det vara nån övertrycks ventil för turbon ? Men kan det ha nåt att göra med AC:n ? Den skulle kunna bygga upp tryck...finns det nån övertrycks ventil för den ? Skall kolla felkoder ikväll efter jobbet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
AC'n och all dess kringutrustning sitter på andra sidan, så näe, AC'n är jag rätt säker på att det inte är iaf.

Dumpventilen för turbon sitter på turbon, så den är det väl inte heller.

Du får helt enkelt göra dig omaket att kika efter själv vad som sitter där och ryker.
av mrjack10
....det var AC:ns övertrycks ventil som öppnade o släppte ut gas, enligt nåt annat forum tydligen vid ca 400psi. Orsaken var AC kompressorns relä som gått sönder o ledde ström konstant till kompressorn oberoende av om jag hade på ACn inne i kupén eller ej. Så kompressorn laddade o laddade upp trycket o slog aldrig från....
Antagligen var det oxå relät som gjorde att batteriet var dött...så får skaffa ett nytt relä o kanske fylla på gasen...o hoppas allt funkar igen :D
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]