Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
V60D5AWDPolestar skrev:TTID 180HK är en imponerande spis, om Saab hade sålt den med 4-hjulsdrift hade jag köpt den flera ggr om när den lanserades. Nu var det som vanligt när det gällde Saab, jättestark jordfräs.... Tyvärr. Så jag är inte ett dugg förvånad att du inte kunde hänga av den väl uppe I fart.

Vill minnas att denna Saab-motor var ett sammarbete med Fiat.
Det är en ren fiatmotor. Tror inte Saab fick modifiera mappningen ens lite på denna.
av V60D5AWDPolestar
crumpets skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:TTID 180HK är en imponerande spis, om Saab hade sålt den med 4-hjulsdrift hade jag köpt den flera ggr om när den lanserades. Nu var det som vanligt när det gällde Saab, jättestark jordfräs.... Tyvärr. Så jag är inte ett dugg förvånad att du inte kunde hänga av den väl uppe I fart.

Det är en ren fiatmotor. Tror inte Saab fick modifiera mappningen ens lite på denna.
Vilka Fiats hade en sådan formidabel motor?
av Tompamannen
Strebern skrev:
kmi skrev:
Köp en T6 så är problemet löst....
Allt är relativt. T6 är väl en ganska tung pjäs, slö automat och ganska tungfotad.

Kikar man på BSR's hemsida så ser man att en chippad Saab ttid med 213hk faktist är lite snabbare på växlarna än T5'an.
Sedan krävs det ganska mycket effekt för att påvisa några större skillnader när det börjar gå fort. Mellan rödljusen kan det räcka med att en bil har annan programvara och den är bra mycket snabbare, trots samma grundspec, modell. Men när det sedan går över 100 och man ska flytta på massa luftmotstånd så blir det inga wow-effekter av 20-30hk hit eller dit.
Sedan beror det väl lite på i vilket intervall man gasar. Den ena bilen kanske drar bäst på en växel från 60, något som kanske inte alls passar den andra.
Min gamla T4 var hyffsad i omkörningsintervallet 80-120 på trean, 2,7s.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Tompamannen skrev:
Strebern skrev:
kmi skrev:
Allt är relativt. T6 är väl en ganska tung pjäs, slö automat och ganska tungfotad.

Kikar man på BSR's hemsida så ser man att en chippad Saab ttid med 213hk faktist är lite snabbare på växlarna än T5'an.
Sedan krävs det ganska mycket effekt för att påvisa några större skillnader när det börjar gå fort. Mellan rödljusen kan det räcka med att en bil har annan programvara och den är bra mycket snabbare, trots samma grundspec, modell. Men när det sedan går över 100 och man ska flytta på massa luftmotstånd så blir det inga wow-effekter av 20-30hk hit eller dit.
Sedan beror det väl lite på i vilket intervall man gasar. Den ena bilen kanske drar bäst på en växel från 60, något som kanske inte alls passar den andra.
Min gamla T4 var hyffsad i omkörningsintervallet 80-120 på trean, 2,7s.
Han syftade på T6 VEA 8 stegade lådan kompressor/turbo inte den gamla pjäsen...
Användarvisningsbild
av crumpets
V60D5AWDPolestar skrev:
crumpets skrev:

Vilka Fiats hade en sådan formidabel motor?
Inga! Inte ens alfa fick den.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tompamannen skrev:
Strebern skrev:
kmi skrev:
Allt är relativt. T6 är väl en ganska tung pjäs, slö automat och ganska tungfotad..
Ja, det gamla bojsänket tar ju hela 4,9sek till 100 i polestar versionen..... ;-)
av Tompamannen
LazerHawke skrev:
Men ändå, 5,67kg/hk att släpa på. En gammal S40 T4 med chip får samma effekt/vikt-förhållande. Dagens bilar är så fruktansvärt tunga, att flytta vikt kräver effekt, även om luftmotståndet är jobbigare då det ökar kvadratiskt vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av Strebern
Tompamannen skrev:
LazerHawke skrev:
Men ändå, 5,67kg/hk att släpa på. En gammal S40 T4 med chip får samma effekt/vikt-förhållande. Dagens bilar är så fruktansvärt tunga, att flytta vikt kräver effekt, även om luftmotståndet är jobbigare då det ökar kvadratiskt vill jag minnas.
Gamla bilar är ju generellt lättare än moderna, så visst är det så att det krävdes mindre hästar förr i tiden för att åka snabbt
av Saabturbo95
crumpets skrev:

När Saab blev självständiga (i några månader innan KK) så ändrade dom lite parameter och tror dom bytte ut någon lite del.
Först och främst kom den under 120mg i utsläpp och dom körde samma motor till samtliga diesel alternativ (endast olika mappar)
120, 150, 180hk. Samtliga modeller fick fiat motor med dubbla kompressorhus på turbon.
Minns inte exakt var det var, men googlar ni som finner ni. Jag orkade dock inte göra det nu.

Det är en snabb sak om den e manuell. Min far har en och den är helt klart pigg.
(Kör själv D4 awd Polestar)
av Mrmuscle
T6 VEA tycker jag inte är så jättesnabb 0-100. Några 6,0 sek fixar den inte med 19 tum allafall. Men 70-230 går fort :)

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämp[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]