Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PärM
Beställer den nya XC90 under veckan men vilken motor ska jag välja: D5, T6 eller T8?

Bor i centrala Stockholm (behöver hyra garageplats för ev. hybridladdning), kör kanske 1.000 mil per år och 3-4 ggr i staden samt någon utflykt per vecka. Nettopriser med utrustning men efter Volvo- och miljörabatter blir 580 tkr för D5, 600 tkr för T6 och 680 för T8. My other car is a Porsche 993 ...
Användarvisningsbild
av bjornw
Första tipset är att se till att få provköra varianterna så du vet vad DU tycker bäst om.

Eftersom ekonomin inte verkar vara en viktig parameter hade jag prioriterat dem T8, T6 och D5.
Dieseln är inte optimal på frekventa korta körningar, speciellt vintertid, och kan därför ge onödiga bekymmer. Den är också klenast med kortast varvtalsregister. Nackdelen med T8 är väntetiden, blir nog ingen bil i år. T6 har fått kritik för motorljudet, har inte hört det själv, och samtidigt vunnit pris som bästa motor. Skulle vara spännande att få prova den. Misstänker att den ger bilen lite lugnare/maffigare gång än D5, men kan ha fel.
Användarvisningsbild
av crumpets
Har du pengarna, slå till på en T8. Med ditt körmönster borde du slippa tanka mer än nån gång per år, förutsatt att dessa 1000 mil är jobbpendling på dagarna, borde bara bli ett par mil per dag. Det skulle gå utmärkt att köra på el. Förstår att det rent ekonomiskt är skitsamma men kanske känns miljösamvetet lite bättre och det är ju onekligen den klart snabbaste versionen.
Användarvisningsbild
av PärM
Tusen tack för hjälpsam input!

Ser ett par problem med T8:an. Dels är jag osäker på om teknologin är riktigt mogen. Är en laddhybrid med 80% bensineffekt och 20% eleffekt det kloka valet även om fem år? Är bekymrad över att man får 100% av hybridens komplexitet och vikt men endast ett relativt marginellt tillskott vad gäller effekt och eldrivning. Dessutom bor jag mitt inne i Stockholm och behöver hyra en garageladdplats för 4.625 per månad vilket känns som ett stort belopp. Regenerativ laddning ger maximalt 20-30 % uppladdning och T8-teknologin medger inte snabbladdning. Behöver en fast laddplats för att T8 ska fungera som tänkt.

Körde både D5 och T6 igår. Svårt att säga att D5 är undermotoriserad utan den kändes alldeles utmärkt. T6 är dock spänstigare men kräver högre varv och mer växling för att leverera. Problemet med dieseln är risken för politiska förbud i innerstaden (se diskussionen i Oslo, London, Paris). Problemet med T6 är högre inköpspris och lägre andrahandsvärde.

Svårt, svårt, svårt.

Pär
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har kört 350 mil med D5an hittills. Jag tycker det är en väldigt fin drivlina. Den går tyst, mjukt och bra respons. Oftast kör jag med drivlinan i Eco och chassit i Dynamic. Hade gärna haft lite mer effekt, inte för att det behövs, utan för att det är trevligt :wink:

Men, jag har beställt en T8, så det är mitt val. Det som lockar är ny teknik, köregenskaper, prestanda. Tror att den som passar biltypen bäst faktiskt är T8.
Användarvisningsbild
av svergie2
T6/T8, ingen diesel med ditt körmönster. Har du ingen möjlighet att ladda så slå till på T6, annars skulle jag tagit T8! :)
Användarvisningsbild
av PärM
Tre analyser kring frågan T6 vs. D5 och T8 ...

AutoExpress: "It’s at speed, however, where the petrol engine begins to show its imperfections. The whisper soon turns into a gruff growl and becomes more intrusive and less pleasant as the revs edge towards the 5,700rpm redline. And because the petrol model is 70Nm down on torque over the D5 diesel, you simply have to hunt further up the rev range to extract the power. In a 2,004kg SUV torque is critical, and the diesel is a much better character fit for the XC90 - it's not only more refined, but cheaper and more efficient too. Unsurprisingly, Volvo expects a mere 10 per cent of buyers will opt for the T6 petrol, with 75 and 15 per cent choosing the diesel and plug-in hybrid respectively."

Evo: "Avoid the T6 model. It’s not that it’s a bad car by any means, but the T8 offers more punch and better parsimony in the petrol range, and the D5 beats it hands down on drivability thanks to its slightly more accessible torque, plus it’s at least £3450 cheaper spec for spec. The T6 might make an interesting basis for Polestar to get to work, but for now the other two XC90s offer a better all-round set of abilities."

Carwow: "With the performance and cheap running costs of the D4 and T8, its hard to imagine many people opting for the T6 petrol. It costs a few thousands pounds more than the diesel and, although it is slightly quicker (0-62mph takes 6.1 seconds), most will be put off by fuel economy of just 35.3mpg and an annual tax bill of £225 resulting from relatively high CO2 emissions of 179g/km. It’s also noisier on the motorway than the diesel model."
av lindo
PärM skrev:Tusen tack för hjälpsam input!

Körde både D5 och T6 igår. Svårt att säga att D5 är undermotoriserad utan den kändes alldeles utmärkt. T6 är dock spänstigare men kräver högre varv och mer växling för att leverera. Problemet med dieseln är risken för politiska förbud i innerstaden (se diskussionen i Oslo, London, Paris). Problemet med T6 är högre inköpspris och lägre andrahandsvärde.

Svårt, svårt, svårt.

Pär
När det gäller förbud mot diesel bilar i t.ex Oslo vid vissa tid punkter, så gäller det inte Euro6 bilar
Om jag förstått det rätt
av Amli
XC90_Executive skrev:Oftast kör jag med drivlinan i Eco och chassit i Dynamic.
Det visste jag inte gick! Det var en av de ytterst få invändningarna jag hade vid provkörningen, att jag inte kunde justera som jag ville. När jag la chassit i dynamic så blev det per automatic den inställningen även på växellådan och det var ingen höjdare. Dels tycker jag att den blir lite av ett höghus i normalläge men framför allt vill jag kunna sänka ner vid motorvägskörning men inte därmed behöva ha sportläge på växellådan.
Säljare sa t o m att det inte gick... Finns det mao möjlighet att göra personliga inställningar?
Användarvisningsbild
av PärM
lindo: I dagsläget undantas Euro6 från mycket av diskussionen. Men NOx-nivåerna även för Euro6 är sådana att de kanske tilldra sig politiskt intresse på ett par års sikt?

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]