Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Vet inte om däcken på V- och XC70 har samma rullomkrets (större däck på XC70 II jämfört med XC70N t.ex) men tycker personligen man med fördel kan ha 17" på en XC70. Då är standard 235/55.

Four-c har jag fått intryck av gott för väghållningen men inte för komforten...? Har dock bara erfarenhet av det i min S80 men XC70 med standardchassi utan four-c är hur mjuk och tyst som helst att köra. Som sagt sistnämnda med 17" och också laminerade rutor.

Edit: vad gäller motorer så är t6:an som sagt helt omärkbar på alla sätt. Mjuk gång (märks inte om motorn är igång) och tyst om du inte varvar, då har den ett trevligt morr. Antar 3.2:an har samma karaktär där. Finns väl inga bensinare kvar till varken V- eller XC70 men om du bestämmer dig för XC70 hade jag kollat närmare på ett begagnat exemplar med en sexa. Snålt om T6:or på blocket men tror utbudet av 3.2:or är lite bättre.
av perhall
För XC70 tror jag det är lika illa med 3,2 och T6. De fanns ju några år var och stod för cirka 5% av XC70-försäljningen.
T6 är lite tystare än 3,2. Vid lugn körning ingen skillnad.
V70 finns fortfarande som T4 så den finns med bensin.
Beg XC70 T6 har alltid Summum och 17" så eg kan man få den ännu tystare med 16". Å andra sidan är XC70 en ganska svampig bil så den behöver verkligen 17 av såväl estetiska som körsäkerhetsmässiga skäl..
PH
av trst
Tack allihopa för alla tips.

Begagnat är inte ett alternativ. De nya har så mycket trevliga lull-lull-funktioner som jag vill ha.

Är nu inne på en V70 T4 summum med 16" och laminerade rutor.

Ang four-c, som inte verkar finnas kvar... Det finns något som heter "Automatisk nivåreglering med standard chassi". Är det samma sak? Och bidrar det till ökad komfort eller lägre ljudnivå eller är det bara... nice liksom?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Valj bensinare
Valj 17 tum eller helst 16 eller liknande. Pumpa dack enligt den lagre nivan - ej miljorekommendationen.
Valj laminerade rutor.
Valj textilmattor
Anvand bagagerumsgardinen
Valj komfortfjadring (gick iaf tidigare pa vissa Volvomodeller, alternativt 4C)
Kor utan tackracke el liknande monterat

Inte en spec jag personligen skulle valja men.......
av perhall
Ju mer slitna däck är, desto större skillnad mellan t ex 16 och 19 tum... så inte så stor skillnad i början men väl med tiden./PH
av trst
Så här blev det...

Åkte och testade nya Passat 4motion 190hk normalt chassi med 17". Ni vet den nya... som fått ny bottenplatta, ny motor osv... som fått så mycket bra publicitet i teknikens värld, expressen osv.

Lyxig inredning med några idiotiska inslag blandat med några fiffiga. Motorn (awd 190hk diesel) gick jättebra och tyst. Kanske lite långsam i växlingen. Körde E4an norrut från Kista till Knivsta. Vibrationerna från vägen gick in i kupén och skapade ett jobbigt ljud. Golvet, stolen och ratten vibrerade också en del. Måste vara otroligt jobbigt efter några timmar. Ljudet i stereon var inte heller vad jag hoppats på. Diskanten var jobbigt krispig och låt inte bra även efter justeringar. Låter myckte bättre i min Kia som jag har idag.

Testade en V70 T4 Sport med 18" (var den enda v70 t4an som fanns att testa)
Inredningen känns aningen outdated. Min kvinna han inte ens köra ut från parkeringen för än och bestämt sig att hon ville ha Volvon. Vi åkte samma väg som med Passaten. Tyst och vibrationslöst. Sätena och ratten är superbekväma. Motorn (nya T4an 2.0l 190hk) gick på förhållandevis låga varv även i höga hastigheter. Växlingen märktes knappt men kraftens fanns där ganska snabbt när man väl trampade på gasen. Tyst och fin var den.
...hoppas att sätena i summum är typ lika sköna som de i sport.

Passaten må vara en bra bil, men hur den missade att blocka bort vibrationerna från den grova asfalten vilket gjorde att jag strök den direkt. Den funkar säkert jättebra i andra länder där de har slätare asfalt.

Beställde en v70 t4 summum samma dag. Fick 10% rabatt och 1,5% rabatt på räntan.

Tack för all info från denna och andra trådar!
Senast redigerad av 1 trst, redigerad totalt 0 gånger.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]