- ons 06 maj 2015, 22:55
#971827
Bara att gilla läget eller att ställa in mer toe-in.
Framhjulsdrivet har i regel mindre statiskt toe-in är bakhjulsdrivet. Framhjulen drar fram bilen och och toleranserna i bussningar etc. ska då ge korrekt och stabilt toe, i teorin. För mycket toe-in sliter däck och då på utsidan av däcket, inställt värde enl. tillverkare är en kompromiss mellan stabilitet och uppträdande på vägen. Mer toe-in ger stabilare körning rakt fram och mindre spårkänslighet, lite toe ger bra kurvegenskaper och låter bilen "sugas" in kurvorna men spårkänsligare.
Någon här på forumet är gjorde sin egen inställning och kör med mer toe-in, justerade 1-1,5 mm på varje styrstag, görs med känsla.
Förr hade VAG bilarna något som kallades negativ styrradie vilket gav en form av själv korrektion för bl.a spårighet, vet ej hur VAG har det numera.
850GLT -92, S60 2.4 -01, S60 2.4T -02,
S80N 3.2 -07 , den sämsta bil jag har haft, återköpt.. tack för det.
V50 T5 Summum -09 6M, växellåda bytt och bytt igen…
V40 D4 R-design -13