Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pyrolys
Hej

Jag har en 945 från -91.

Plötsligt började lambda lampan lysa efter att jag bytt avgasrör( från katten och hela vägen bak) i samband med att detta hände så reagerade motorn med att höja varvet till 2000 rpm. Stod vid ett rödlyse när detta hände. Stängde av bilen och den hade normal tomgång efter det men lambda lampan lyser fortfarande.

Jag bytte bränslefilter, stift, luftfilter mm. Men lampan lyser alltjämt och då och då rycker liksom bilen till när man kör. Som att den tappar kraft och dör i några sekunder sen hoppar den igång igen. Jävligt märkligt.

Jag funderar på bränslepumpsrelät eller bränslepumpen, men är långt ifrån säker. Tankar ? Idéer ?

Mvh/ Patrik
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan kolla felkoder. Då kan du få en hjälp "på vägen" om vad det kan vara. Skulle kunna tro att det är en läcka i eller framför katen i och med du varit ock "ryckt och dragit" i den. Skarven framför katen är ett tänkbart ställe. Läckan kan vara mycket liten men det suger in extra syre vid vissa tillfällen och det får Lambdasonden att "lura" boxen. Felkoder kollar du så här,
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_940.pdf
Skriv upp koderna du får fram, nolla koderna, kör en runda och kolla igen. Då har du "färska" felkoder. Du får kanske köra till felet kommer fram, men är det en läcka så bör du få felkod 2-3-2 och/eller 2-3-1 utan att "felet" kommer fram.

Mvh
Lennart
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]