Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När det gäller släp så skulle Teslan kunna dra 2 ton utan problem.. 422hk för mellanmodellen (320hk för den med minst batteri) räcker nog rätt bra.. men tyvärr har dom har inte typat den med krok. Man kan eftermontera krok.. men får då rent lagligt bara sätta cykelställ på den! :D

När det gäller långresor funkar det utmärkt. Tesla har ju byggt ut sina laddstationer i stort sett hela Europa, och det finns adaptrar till andra snabbladdade (för t.ex Leaf-bilarnas laddare).
Läst om flera som åkt ner i Europa på bilsemester med familjen.. några som tagit sig till just Italien i somras som skrev här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2036

När det gäller resan Stockholm - Göteborg skulle jag säga att den går typ lika snabbt som med "vanlig" bil.. Efter ca 2,5-3 timmars resa är du i Ödeshög, troligen lite kissnödig och eventuellt hungrig.. Ställ då bilen i Teslas snabbladdare och gå in och köp dig lite mat... Ät och kissa.. efter 35 minuter har bilen laddat minst 25 mil till. (förutom att du troligen hade kvar 10-15 mil beroende på gasfotstyngd) så då klarar du dig bra närmaste timmarna, och kör du sansat klarar du dig då till Malmö.. vill du gasa och köra lite oekonomiskt kan du ta en extra kiss/korvpaus strax innan Ljungby och låta den suga i sig några extra KWh i 10 minuter, så du inte behöver bry dig om att hålla skyltad hastighet.. för batteriets skull i allafall.
Bild

För oss kommer det ändå bli så att vi har två bilar i hushållet då jag ofta är borta på jobb med bilen och vi behöver bil för att kunna röra oss.. Busstrafiken där vi bor är tyvärr typ obefintlig... :(
Men skulle vi klara oss på en bil skulle det funka ändå.. De tillfällen man skulle behöva dra nått skulle man antingen kunna låna (om man har den möjligheten) eller hyra lämplig bil. (Billigare än att ha två i allafall.. om enda användningsområdet för bil nr2 är att kunna dra släp.)

Tesla släpper dock en ny modell rätt snart som är lite mer lik en SUV... skulle förvåna mig om den inte får krok, om inte direkt så som en uppdatering när dom fått igenom typgodkännanden och sånt.
Titta på det här klippet innan du planerar långsemester med elbil...

Sammanfattning: De tvingas köra på bensin hälften av vägen pga laddstationerna inte är kompatibla eller korten inte fungerar
Alltså vad har BMWs lilla i3 med Tesla att göra? Du vet att Tesla har egna laddstationer och en infrastruktur genom Europa med snabbladdstationer va? Sen finns det adaptrar så du kan ladda ifrån andra stationer, 3-fas (både 16 och 32A) och såklart vanliga uttag också. (Som inte ger mer än några mil i timmen... men som nattladdning funkar det..)

Sen har väl i3 en räckvidd på bara runt 13 mil.. en jävla skillnad mot för Teslan som vissa lyckats köra 48 mil med i landsvägsfart utan att ladda. (Rekordet ligger på över 60 mil, men då i löjligt låga hastigheter..)

Den här Teslaägaren är en av de "kändaste" på Youtube.. jag tycker att han klipper för lite i sina videos och låter dom bli för långa.. men den här tragglade jag mig igenom ändå:
Han kör Oslo-Trondheim utan att stanna och ladda..

En i3 ser jag som en stadsbil.. en Tesla är mer allsidig och fungerar tydligen fint på långresor.. därav mitt intresse för att skaffa en! :)
Poängen är att du inte kan räkna med laddstationerna även om det ser bra ut på papperet. Se dem som en bonus men ditt primära laddningsställe kommer alltid att vara hemma.
Nej tanken med Teslas laddstationer är att du utan problem ska kunna ta dig från t.ex norra Norge till södra Spanien..
Sveriges nuvarande nordligaste SuperCharger (som dom heter) ligger i Östersund, men på norska sidan har dom hunnit bygga hela vägen upp. http://supercharge.info/

Här har du en ägare som åkte till Kroatien i sommar.. där har dom än så länge inte satt upp några SC, men det funkade fint via 3-fas och den lite mer långsamma laddningen på 65km per timme.. Men är man i Kroatien under sommaren vid havet så kan det nog funka att stanna några timmar! :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=Kroatien

Att komma hem efter en typ 500-mils semester och inte lagt mer än nån hundring på "soppa" måste kännas rätt fint. :D
av Amli
Jag kör många mil per år på motorvägarna längs Sverige och ser fler och fler Tesla. En sak slås jag av varje gång är att de i princip alltid kör max 110km/h på motorvägarna, men ofta långsammare. Räckvidsångest?

Det där med att köpa lite mat och kissa för att ladda 35 min för en sträcka som tar max 5 timmar att köra med en vanlig bil är att försköna verkligheten i min värld. Jag har inga problem att göra, däremot vill jag inte tvingas att behöva göra det.
Det är nog snarare en medvetenhet om vad som drar energi.. ungefär som att jag i Volvon också numera oftast kör ungefär skyltad hastighet då en ökning från 110-130km/h ökar förbrukningen med ca 20%.

Jag tror de flesta som kör Stockholm - Malmö räknar med att stanna för en paus åtminstone en gång, för att just äta och kissa.. och kanske också för att tanka nån gång...
Att inte kunna tänka sig att ställa om och ändra så pass lite i sitt körmönster att man tar en lunchpaus eller två korta laddbreak under en resa genom landet finner jag rätt störande. Nu är det en bit kvar innan elbilar av den här klassen kan bli storsäljare p.g.a löjligt höga priser, men när den tiden kommer hoppas jag du är rätt ensam om din inställning.. det är en väldigt liten uppoffring, jag gissar att vi under kommande årtionden kommer att få göra betydligt mer påtagliga för att rädda oss själva.

Edit:
När det gäller hur dom hanterat det när något laddstation slutat funka känns det som att det är rätt lugnt också.. om nu det som står är sant och inte bara nått slags reklamtrick..
http://pluginsites.org/remarkable-custo ... rchargers/
Lövet skrev:Det behöver man absolut. En Tesla duger inte till 100% av alla körningar, men måste den det? Vi är så jäkla fokuserade i Sverige på den där en enda gången per år när båten ska dras upp, eller när man åker grusväg på jakten, eller när alla barnbarn och svärmor ska åka samtidigt, att vi åker runt 98% av gångerna med en bil som är för stor, drar för mycket bränsle, och kostar massor i inköp. Är det rätt egentligen?
Det tycker jag inte stämmer, har redan 3 bilar o en motorcykel och funderar på att köpa ytterligare fordon så man har ett fordon för varje olika transportbehov.

Men om det blir mera ekonomiskt/miljövänligt äi och n att bara ha ett fordon som klarar av allt är nog tveksamt.

Men tillbaka till tesla o laddstationer. Om det står 3 bilar före mig i kön till dieselpumpen tar det ju bara några minuter innan alla har tankat o är iväg. Är det 3 tesla före så blir ju varje stopp lätt 4*30 min, dvs 2 timmar o det verkar drygt.
joel80 skrev:Att komma hem efter en typ 500-mils semester och inte lagt mer än nån hundring på "soppa" måste kännas rätt fint. :D
Hur hänger det ihop. Strömmen kostar ju runt 2 kr/kw söderut, tex tyskland.

En full 50 mils laddning borde ju konsumera ca 100 kWh, då batterierna är på 85 kWh och lite förluster blir det ju alltid när man laddar har jag märkt. Ju snabbare man laddar, ju mera förluster blir det ju, dvs 200 kr per laddning i ström låter troligt.

500 mil blir 10 laddningar a 200 kr, dvs ström för 2000 kr.

Det är ju Iofs inte tokigt för min diesel drar ju diesel för 4000 kr på samma sträcka.

Räknar jag tokigt eller Bygger det på att man själ strömmen utan.att betala för sig?

Jag antar att det i framtiden behövs en smart grid också, om tex alla 200 bilarna på jobbparkeringen här skulle stoppa i sina 3 fas 25 kw laddar kl 8 när de kommer till jobbet skulle det ju dra 5 megawatt. Huva en egen kraftledning till parkeringen.

Antar att det behövs ett smart system som laddar olika bilar vartefter för det ska funka.
När man köper en Tesla så ingår gratis laddning i deras SuperChargers "för alltid". Tyvärr är de ju inte utbyggda mer än i västra Europa så när man börjar toucha Kroatien får man ladda i laddare som inte står under Teslas monopol.

Vissa laddare kostar att använda, vissa inte. Många företag tycker att de gör en miljöinsats (vilket de gör) genom att erbjuda fri laddning, t.ex. restauranger till sina gäster eller mataffärer till sina kunder så många gånger är det inte en kostnad att ladda sin elbil.

Tesla har redan börjat titta på lösning för stora elpeakar t.ex. när 200 bilar ska ladda samtidigt på en jobbparkering (eller under natten i ett flerbilsgarage), titta på powerwall http://www.teslamotors.com/powerwall
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5