Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Märkligt förhållandet mellan slitage fram och bak. Det verkar vara högst individuellt.
En sak är klar: bekväm/osmart användning av avståndsradar kan lätt dubbla bromsslitaget...
PH
Användarvisningsbild
av Perra83
Ca 6400mil höll mina bakbelägg. Skivorna va fina men kanten längst ut va ändå rätt stor. Använder den adaptiva farthållaren i princip hela tiden.
Beläggen fram håller nog 3-4år till.
av perhall
Visst är det märkligt. Man tycker ju att bromsarnas dimensionering f/b samt fördelningen av bromskraft f/b skulle vara ganska konstant oavsett körstil, trafikläge etc., även om det såklart kan skilja beroende på last och hur den fördelas, skivornas kondition och struktur etc.
Användarvisningsbild
av frefre
Fuska inte med din och andras säkerhet. Så byt både skivor och belägg.
Köp orginalgrejer, obetydligt dyrare än mek*n*men men förmodligen bättre kvalité (min erfarenhet i alla fall).
Läs på här på forumet så har du sen fixat det på garageuppfarten på under 3 timmar. Klart!

Mvh
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:Visst är det märkligt. Man tycker ju att bromsarnas dimensionering f/b samt fördelningen av bromskraft f/b skulle vara ganska konstant oavsett körstil, trafikläge etc., även om det såklart kan skilja beroende på last och hur den fördelas, skivornas kondition och struktur etc.
Det gör ju rätt stor skillnad om du bromsar hårt eller mjukt. Vid mjukare bromsning så läggs ju mer kraft bak i förhållande till fram, än om du står på hejdaren.

Själv bytte jag runt om vid 8kmil på min XC60, det var väl kanske inte riktigt dags men kolvarna mår bättre inne i oket än ute i damasken så jag brukar inte vänta till sista stund. Belägg fram kostade 1200 och bak 900kr, orginal till en XC60.
Bromsar inte bilen alltid mer i fram? Är väl därför så många småbilar kör runt med rostiga och kärvande bromsar bak (min förra inräknad).
Eller har nya bilar intelligentare styrning av bromsverkan?
Användarvisningsbild
av MartinS
De bromsar alltid mest fram, något annat hat jag inte sagt men jag ser nu att det kanske kan uppfattas så. Men modetna bilar styr förhållandet fram/bak mycket finurligare än gamla bilar och kan ändra det efter situationen. Vid lugn körning kan man öka på bakbromsrn för att t.ex.undiva nigning, som ju är lite av en komfortfeature.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]