Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej börjar bli ett riktigt iriterande problem, bilen läcker olja mellan växellådan och motorn. Samt från nåt som är som en glugg eller "hål" som faktsikt ska vara där under på kanske 2-4mm storlek. Undarr varför om nu har nån tanke det är så att den läcker olja. Packboxen är ny då vi var typ 90 % säkra på att det var den, vilket det tydligen inte var. och tillägas kan att han som sökt felet utan lycka är en väldigt duktig bilmek sedan många många år. Vi förstår helt enkelt inte varför den läcker.

Undrar om nån här har nån liten tankespringare tidigare erfarenhet eller tips på lösning på detta. Är väldigt jobbigt och är jäkligt tråkigt för den går så extremt bra i övrigt bara läckaget som jävlas totalt :/

Ni skulle vara kungar ifall ni kunde bistå hjälp <3

/Jeppe
DayDreamer skrev:Packboxen kan ha blivit skadad vid monteringen eller fel monterad eller så har du ett högt vevhustryck vilket resulterade i att den sköt packboxen nästan direkt.
tack för svar :) om så fallet vad beror högt vevhustryck på ?
Tät vevhusventilation enklaste sättet att kolla detta på är att dra upp oljestickan när motorn går och är varm bolmar det ut rök därifrån så har du övertryck i vevhuset det ska vara ett undertryck. Du kan även trä en ballong över röret till oljestickan när den är borta det är typ samma där blåses ballongen upp är har du tät vevhusventilation händer det ingeting eller att den drar ihop sig så har du en fungerande vehusventilation.

Du kan googla på det eller söka här det finns ett dussin tals trådar här på forumet om det och hur du gör rent vevhusventilationen :)
DayDreamer skrev:Tät vevhusventilation enklaste sättet att kolla detta på är att dra upp oljestickan när motorn går och är varm bolmar det ut rök därifrån så har du övertryck i vevhuset det ska vara ett undertryck. Du kan även trä en ballong över röret till oljestickan när den är borta det är typ samma där blåses ballongen upp är har du tät vevhusventilation händer det ingeting eller att den drar ihop sig så har du en fungerande vehusventilation.

Du kan googla på det eller söka här det finns ett dussin tals trådar här på forumet om det och hur du gör rent vevhusventilationen :)
Du är kung som svarar <3 asså verkligen uppskattar det nåt oerhört. Den är fungerande isf :/ ballongen blåser ej upp och ingen rök kommer ur :( så då fall det bort antar jag ? :/
Packbox gäller montera rätt och på samma avstånd den satt tidigare. Även den bäste mekanikern kan få dit en packbox fel. Har ni konstaterat det är motorolja?
Hade en gång en bil som läckte i godset på växellådan så det kom ut mellan motor och låda.... Blev svetsa sen höll det tätt.....
Nexus skrev:Packbox gäller montera rätt och på samma avstånd den satt tidigare. Även den bäste mekanikern kan få dit en packbox fel. Har ni konstaterat det är motorolja?
Hade en gång en bil som läckte i godset på växellådan så det kom ut mellan motor och låda.... Blev svetsa sen höll det tätt.....
Både mekanikern och min far är övertygade om att det är just motorolja, men jag är i det stället att jag tror det kan vara både motorolja och växellådsolja. tips för att kolla det ? Aha okej, jag är inte så teknikkunnig på bilar o trodde att "proffs" alltid borde lyckas med en montering av packbox.

jaf förstår...jävligt irriterande med läckage
Ingen är felfri, alla gör fel någongång. Det är ju det som gör oss till dom apor vi är :P

Växellådsolja är ju ATF, som är röd-aktig när den är någorlunda fräsh, och smakar annorlunda än vanlig motorolja^^
Har du automat så har du ju oljesticka till lådan. Manuell är det ju lite knöligare på, på dom lär man nog fylla på tills det är fullt, ut och köra och "låta det läcka" ett tag och se om man kan fylla i mer olja i lådan efteråt...

Därimot har du ju alltid sticka till motoroljan, så det är ju enkelt att hålla koll på den om det är motorolja som läcker.
Lucif3r skrev:Ingen är felfri, alla gör fel någongång. Det är ju det som gör oss till dom apor vi är :P

Växellådsolja är ju ATF, som är röd-aktig när den är någorlunda fräsh, och smakar annorlunda än vanlig motorolja^^
Har du automat så har du ju oljesticka till lådan. Manuell är det ju lite knöligare på, på dom lär man nog fylla på tills det är fullt, ut och köra och "låta det läcka" ett tag och se om man kan fylla i mer olja i lådan efteråt...

Därimot har du ju alltid sticka till motoroljan, så det är ju enkelt att hålla koll på den om det är motorolja som läcker.
Verkar som det är motorolja, men vad menade du med rätt avstånd gällande packboxen? vad tror du det är som läcker tror du på packboxen ?
Jo med rätt avstånd menas nog att packboxen måste sitta på ett sånt sätt att packboxens inner diameter alltså det stora i hålet i den ligger an på
ett bra och oskadat ställe på vevaxeln. Det kan även läcka runt packboxens yttediameter med en taskig dänmontering och montering av boxen.
Det finns en liten jätte smal tätnings läpp med en fjäder på insidan i pack boxens stora hål läppen får ej ligga an på ett slitet ställe eller ett ställe med hack repor på motsvarande yta
som är vevaxeln då kan det läcka. Om det nu är så att det förekommer skador på din vevaxel. Kan även vara möjligt att den sitter ngt snett.
Man brukar i regel kunna se på vevaxeln i vilken position packboxen suttit på veven om man tittar noga MEN bara för att du ser det
behöver inte veven vara skadad. Det brukar se ut som ett väldigt smalt o lite blankare spår i veven som du bara ser men ej känner och det blir det alltid.
Men som sagt djupare repor hack eller djupare spår är ej bra.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]