Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, enligt uppgift från Polestar skiljer det två tiondelar på den klassiska sprinten till hundra knyck på min XC70 D5 AWD automat från 2012, beroende på om man har Polestar eller ej.
En skillnad man aldrig märker av i praktiken.
av perhall
Spännande det här med Polestar. Volvohandlare med bilintresse som jag känner "märker ingen skillnad" medan en del på forumet är helt lyriska. Nu pratar jag inte om en MY12 D3 AWD som får 215 istf 163 hk... utan om en som får 230 istf 215...
PH
av perhall
Den gamla 163 hk AWD kändes jättestrypt medan 181 hk är ok. Dock stor skillnad mot D5 tycker jag. Uppenbarligen varvar jag mer än många här...
Bilar blir ju också bullrigare med åren bl a beroende på att däck och bussningar slits, det kommer in mer vindbrus genom listerna m m. När jag byter från MY12 V70 med 17" och laminerade rutor till en ny A6 så är A6:an trots 18" betydligt tystare... och även tystare än den MY15 XC70 jag körde med för några veckor sedan (den hade också laminerade rutor).
PH
av Verdi
apersson850 skrev:Ja, enligt uppgift från Polestar skiljer det två tiondelar på den klassiska sprinten till hundra knyck på min XC70 D5 AWD automat från 2012, beroende på om man har Polestar eller ej.
En skillnad man aldrig märker av i praktiken.
Nej, skillnaden är för liten. Förstår inte att det finns en marknad för det. Nu är det dessutom 220 hk -> 230 hk på MY2016 och det är ju ännu mindre än tidigare.

Jag köpte till fabrikstrim till min BMW 330d förra året. 258 hk -> 286 hk. Och inte ens det märks särskilt väl faktiskt. Tror faktiskt skillnaden även i det fallet var 0,2 sekunder till 100 km/h. :) Fick dock större kylare och större bromsar fram också så det kändes ändå ok. Särskilt som jag kunde dra momsen och betala på firman. ;)

För en D4 AWD så gör det 1,3 sekunder dock. Det är högst märkbart för alla. Så jag lutar nog åt det sen nästa år. Eller om jag helt enkelt slår till på ett BSR-trim. :p
av Mccartney
När jag beställde min XC70 MY12 D5 så beställde jag med polestar...jag märkte ingen skillnad för jag beställde den utan att provköra en Xc70 innan:)

Beställde även min V60 med polestar direkt men motorn var grym redan i i grundutförande:)
Användarvisningsbild
av Kriegarn
kan bara rekommendera polestar - i min D4 var det värt varenda krona. jag fick iofs den lite "fetare" filen som var avsedd för D5...
av Verdi
Mccartney skrev:När jag beställde min XC70 MY12 D5 så beställde jag med polestar...jag märkte ingen skillnad för jag beställde den utan att provköra en Xc70 innan:)

Beställde även min V60 med polestar direkt men motorn var grym redan i i grundutförande:)
Jag var nära att köpa en V60 Black R för nåt år sen men det föll på den långsamma lådan. I en sån bil är lådan a och o. I en XC70 spelar det mindre roll tycker jag. Den ska ändå köras lugnt.
av kmi
Kriegarn skrev:kan bara rekommendera polestar - i min D4 var det värt varenda krona. jag fick iofs den lite "fetare" filen som var avsedd för D5...
Hur fakade du bilen, så VIDA troede at det var en D5 ?
Går inte i vanliga fal.
av perhall
Det sista är jag också intresserad av, finns inget uppdateringspaket som lurar VIDA...
Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]