Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Retrofit
#995608
Hej,

Har en Volvo S70 T5 -97 som jag nyss köpt, alltså vet jag inte hur den gått tidigare och har svårt att avgöra om de försämrats men har en konstant lysande lambdalampa och Abs+tracs lamporna lyser lite då och då.

Dessa är tagna från felkodsläsaren jag använde mig av, en iCarsoft i906.
P0108 = Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Critical Circuit High
P0172 = System Too Rich Bank 1

Om jag börjar med ABS+tracs lamporna så är min gissning på spruckna lödningar i ABS Styrenheten? Detta för att en bekant haft samma problem exakt och en omlödning löste problemen ett tag innan de sprack igen. Vad tror ni?

Sen, Lambdalampan. På besiktningen fick den avslag på grund utav CH värde på 640 ungefär (Tillåtet 100). Gjorde ett Oxygen Sensor test via en felkodsläsare kopplad till datorn och då såg de bra ut på alla förutom två punkter som den larmade för. Då var det uppmätt någon spänning/signal som den uppmätt till 0 V istället för att ligga i ett visst angett spann (tror spannet var väldigt lågt, minns ej exakt vad det var för signal/spänning). Detta säger mig att det är kabelbrott eller en defekt lambda som orsakar eftersom spänningen inte mäts upp. Någon som haft nått liknande? Vad tror ni?

Kan lambdalampan tändas på grund utav tjuvluft från luftröret mellan luftfilter och turbo? Har nämnligen hittat ett borrat hål där ett 2 dm långt rör satt ditlimmat, hemmagjort verkar det som. Jag tänker nog fylla igen detta hål, men ska leta fler läckor snart.

Har ni några tips ni som haft dessa problem förr? Det sitter för övrigt en racecatt på samt så är det bara en lambdasond vad jag vet(?), och den är innan catt.

Bomba mig med tankar och idéer, har en månad på mig att fixa till avgasvärdet men vill ogärna åka dit på ABS+tracs pga det nu nästa gång.

Mvh
Tom
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#995630
Retrofit skrev: Om jag börjar med ABS+tracs lamporna så är min gissning på spruckna lödningar i ABS Styrenheten? Detta för att en bekant haft samma problem exakt och en omlödning löste problemen ett tag innan de sprack igen. Vad tror ni?
Det var en modig gissning... F.ö. spricker inte lödningarna igen om man löder rätt, vilket jag antar att din bekant inte gjorde(gissning: han använde skräp-blyfritt tenn.)
Retrofit skrev: Kan lambdalampan tändas på grund utav tjuvluft från luftröret mellan luftfilter och turbo? Har nämnligen hittat ett borrat hål där ett 2 dm långt rör satt ditlimmat, hemmagjort verkar det som. Jag tänker nog fylla igen detta hål, men ska leta fler läckor snart.
Ja, det kan den.


Ang. felkoderna.... första pekar på atmosfärtryckgivaren som sitter vid höger huvlås ungefär, ovanför spolartanken. Den fyller en viktig funktion, orkar dock inte förklara ingående vad den gör mer än att den mäter lufttrycket i atmosfären och använder sedan dom uppgifterna för att avgöra andra saker.

Andra felkoden säger bara att bilen går fett.
av Retrofit
#995633
Lucif3r skrev:
Retrofit skrev: Om jag börjar med ABS+tracs lamporna så är min gissning på spruckna lödningar i ABS Styrenheten? Detta för att en bekant haft samma problem exakt och en omlödning löste problemen ett tag innan de sprack igen. Vad tror ni?
Det var en modig gissning... F.ö. spricker inte lödningarna igen om man löder rätt, vilket jag antar att din bekant inte gjorde(gissning: han använde skräp-blyfritt tenn.)
Retrofit skrev: Kan lambdalampan tändas på grund utav tjuvluft från luftröret mellan luftfilter och turbo? Har nämnligen hittat ett borrat hål där ett 2 dm långt rör satt ditlimmat, hemmagjort verkar det som. Jag tänker nog fylla igen detta hål, men ska leta fler läckor snart.
Ja, det kan den.

Ang. felkoderna.... första pekar på atmosfärtryckgivaren som sitter vid höger huvlås ungefär, ovanför spolartanken. Den fyller en viktig funktion, orkar dock inte förklara ingående vad den gör mer än att den mäter lufttrycket i atmosfären och använder sedan dom uppgifterna för att avgöra andra saker.

Andra felkoden säger bara att bilen går fett.
Jo, men har läst att S/V/C 70 är det vanliga problem på, och eftersom lamporna släcks och tänds lite random så känns det som en OK gissning. Och när han lödde så lödde han inte dit nytt tenn utan värmde bara upp den förra löden så den smälte om liksom. Kan vara därför det inte höll.

Okej, ska kolla efter fler hål längs luftröret. Några speciella slangar som bör kollas upp?

Atmosfärstryckgivaren... Är det LMM? Om det är det så är det konstigt då min LMM ska vara sprillans ny. Och menar du att den ska rengöras eller bytas då eller?

Tack för jättebra svar, om du kan komma med fler förklaringar eller tips så är det jätteuppskattat.
Tror du att det hjälper om jag köper en ny lambda sond? Tänker leta hål i luftröret från luftiflter till turbo först. Tycker det är svårt med tjuvluft, jag vet sällan vilka hål som ska vara där och vilka som inte ska vara där om de är något tomt rör monterat på det eller så. Men ska leta nu när jag kommer hem.
Säg att jag hittar nått hål och täcker igen det, ska jag nollställa på nått sätt eller försvinner lampan automatiskt?

Mvh
Tom
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#995638
Nej, en LMM(LuftMasseMätare) är inte en atmosfärstryckgivare... LMM'en sitter dessutom på vänster sida, vid luftburken, inte vid högra huvlåset...

Atmosfärsgivaren är egentligen en helt vanlig MAP-sensor, men på Motronic 4.4 tyckte dom det var bättre att använda den till att mäta atmosfärstrycket istället för insugstrycket.

Och återanvänder man gammalt, redan kasst, tenn så får man ju skylla sig själv att felet kommer tillbaka :roll:
Man ska alltid bort med så mycket gammalt tenn som möjligt, och sen lägga på nytt fräscht tenn. Använder man dessutom bly-haltigt tenn så kan man vara rätt lugn att felet inte kommer återuppstå.
av Retrofit
#995658
Lucif3r skrev:Nej, en LMM(LuftMasseMätare) är inte en atmosfärstryckgivare... LMM'en sitter dessutom på vänster sida, vid luftburken, inte vid högra huvlåset...

Atmosfärsgivaren är egentligen en helt vanlig MAP-sensor, men på Motronic 4.4 tyckte dom det var bättre att använda den till att mäta atmosfärstrycket istället för insugstrycket.

Och återanvänder man gammalt, redan kasst, tenn så får man ju skylla sig själv att felet kommer tillbaka :roll:
Man ska alltid bort med så mycket gammalt tenn som möjligt, och sen lägga på nytt fräscht tenn. Använder man dessutom bly-haltigt tenn så kan man vara rätt lugn att felet inte kommer återuppstå.
Oookej, är det den lilla typ kontakten som har två sladdar i var ände? Nått annat ser jag typ inte vid högra huvlåset. Provade googla bilder men vart inte klokare. Du råkar inte ha en bild på den i motorrummet?

Samt vad ska jag göra med den, är den kass och måste bytas eller ska man serva den lite, nu när en felkod uppstått pga den? Tack för hjälpen återigen, lär mig för varje gång :)
av SubMarine
#995677
Om du har hål i röret mellan luftfilter och turbo så borde felkoden vara att den går för magert tycker jag, då extra luft kommer in efter luftmassemätaren (som mäter mängden luft). Du ska inte ha några öppna hål alls mellan LMM och insug då dessa gör att uppmätt luftmassa inte är den mängd som förs in i cylindrarna vilket påverkar luft/bränsleblandningen. Dock kan det finnas ett litet avrinningshål på intercoolerns undersida där man kan höra att det läcker luft om man trycksätter systemet.
av Retrofit
#995684
SubMarine skrev:Om du har hål i röret mellan luftfilter och turbo så borde felkoden vara att den går för magert tycker jag, då extra luft kommer in efter luftmassemätaren (som mäter mängden luft). Du ska inte ha några öppna hål alls mellan LMM och insug då dessa gör att uppmätt luftmassa inte är den mängd som förs in i cylindrarna vilket påverkar luft/bränsleblandningen. Dock kan det finnas ett litet avrinningshål på intercoolerns undersida där man kan höra att det läcker luft om man trycksätter systemet.
Jo, men tänker på lambdasonden kanske märker att de är för mkt luft i mixen, de läser ju av syrenivån i avgaserna? Och de reglerar den mixen med mer soppa. Och då går motorn fett, eller? Så tänker jag iaf, men du kanske har rätt. :roll:
av SubMarine
#995685
Lambdasonden reglerar med mer soppa i det fallet ja, men den reglerar tills bränsle-luftblandningen når lambda 1 eller tills dess att regleringen når max-läget, i vilket fall du får en felkod på för mager blandning. Då bilen verkar vara modifierad tidigare kan du ju börja med att kolla så att det sitter rätt spridare i den, men någon annan får flika in med vilken färg det är som sitter orginal på din årsmodell för det har jag ingen koll på.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]