Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Förstörda hur då Anders? Du får nog ge det lite mer än en vecka om du skall slita in beläggen mot skivan.
Förstörda så tillvida att skivornas lätt ojämna parti förvandlades till kraftigt ojämna rostiga ränder, så till den grad att det grävde diken i klossarna och sen fanns det ju ingen hjälp (jo, svarvning kunde ju ha gått, men de var ju en del slitna ändå, så jag bytte till nya). Tog bara knappt hundra mil den gången, alltså en vecka.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vill ändå tro att det sliter in sig med tiden, men jag är ju lite envis också :lol:
Jaså, bara lite? :)

Jag tänker i alla fall inte rekommendera någon med förstörda skivor att bara byta belägg. All erfarenhet jag har (jag har ju i och för sig bara kört bil sedan 1979) är att en dålig skiva kvickt fördärvar ett nytt belägg, och sen är du tillbaka där du började. Fast kostnaden för beläggen fattigare.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu är det inga tunna spår som blir efter att man svarvat skivan utan riktiga skavmärken. Ja hade inte snålat och bara byta beläggen.

Nu när ja själv har bytt skivor och belägg bak så tycker ja att det svåraste var att få bort bygeln som bromsoket sitter i. Det är trångt mellan hjulupphängningen mm. för att få plats med rejäla verktyg.
av Daniel73
Brembo ytbehandlade skivor (har artikelnummer som slutar på .11 istället för .10) är billiga om man köper via nätet från tyskland.
Autoteilermann eller mister-auto.se

Jag hade inte heller snålat utan bytt allt.
av perhall
Jag skulle byta belägg runt om på min vid service, 4004,- på Rejmes. Men de hade inga hemma. Då ringde jag en liten verkstad som ville ha 2200,- med OEM-belägg. Jag kan tänka att bromsar är visserligen en helt kritisk funktion, samtidigt lär ju en mindre auktoriserad verkstad klara det utmärkt. Jag hade bytt både skivor och belägg men jagat ett bra pris (om man nu inte vill göra det själv)./PH
Användarvisningsbild
av Perra83
perhall skrev:Jag skulle byta belägg runt om på min vid service, 4004,- på Rejmes. Men de hade inga hemma. Då ringde jag en liten verkstad som ville ha 2200,- med OEM-belägg. Jag kan tänka att bromsar är visserligen en helt kritisk funktion, samtidigt lär ju en mindre auktoriserad verkstad klara det utmärkt. Jag hade bytt både skivor och belägg men jagat ett bra pris (om man nu inte vill göra det själv)./PH
Ca 2000kr ville Rejmes ha för att byta enbart beläggen bak på min V60. Inte ens 2200kr köpte ja Volvoskivor och EBC GreenStuff för.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]