Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Momentomvandling = slirar som en remjohan. Det kan inte vara effektivt!! Och måste förklara lådans höga förbrukning.

Ang. downsizing etc. Fick idag nya auto motor & sport (tysk) där de testar den helt nya sexan i BMW 340i (3-liter, bensin, turbo, 326 hk). 9,6 i testförbrukning. Det är mycket imponerande med tanke på att snabba Autobahn-etapper ingår!
PH
perhall skrev:Momentomvandling = slirar som en remjohan!
Variatorväxellådan i DAF och Volvo 340 (vilkte väl är det som avses med remjohan) slirar inte. Den ändrar kontinuerligt utväxlingen, så att man kan hålla motorn på ett effektivt varvtal, som i princip kan vara konstant, under tiden som farten ändras under acceleration.
En ren turbinkoppling har en verkningsgrad som ligger nära 100%, men sådana sitter exempelvis i en del bussar och liknande fordon. Den ger ingen momentomvandling (växlar inte ner) som man får i en personbil. Momentomvandlingen åstadkommer man genom ett tredje hjul, ett statorhjul, mellan pump- och turbinhjul. Statorhjulet riktar om oljeflödet i momentomvandlaren, och det ger i sin tur en uppvärmning av lådan, som man måste kyla bort. Där får du alltså en viss energiförlust.
Sen är det riktigt att till skillnad från hydrostatiska system, där momentöverföringen i princip är oberoende av vätskans flödeshastighet, så bygger hydrodynamiska system på att det finns en viss hastighetsskillnad mellan in- och utgående axel. Annars överförs inget moment. Så en momentomvandlare slirar lite, hela tiden. Detta är mest besvärande vid jämn hastighet på en bil, eftersom momentomvandlingen då inte behövs som ett tillskott för att få upp farten på bilen. Därför infördes låsning av momentomvandlaren, lockup.
När man däremot gasar på mer släpper lockup för att få upp vridmomentet på utgående axeln. Slirningen är då inte så stor i förhållande till nyttan med momentomvandlingen.

Men eftersom man idag ofta har överladdade motorer med en närmast rak vridmomentkurva (speciellt i dieslar) över ett stort varvtalsområde, och man ofta har mer fokus på låg förbrukning än mesta möjliga acceleration, så konstrueras dagens lådor så att de kör så lite som är absolut möjligt utan att låsa omvandlaren. Bensinmotorer tillåts nog gå mer utan lockup, skulle jag tro, eftersom de behöver varvas högre för att få ut en bra effekt (som växlas in till högre vridmoment av omvandlaren).
När Volvo en gång i tiden införde lockup aktiverades den funktionen bara på högsta växeln i lådan. I lådan TF-80 SC finns lockup på alla växlar utom backen och ettan. Ett nog så tydligt uttryck för önskan att pressa ner förbrukningen så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Har just kört 100 mil med en bil med likadan drivlina (XC60 uttagen maj 2015).
Det där med att den inte slirar... vad ska man annars kalla det för.
Kallstart (nåja, 20+), konstant remjohan-ljud i flera minuter (15 i förbrukning efter tre km när man kör lugnt)
Motorväg, nedväxling med kraftigt gaspådrag men ej gasen i botten (ens före kick-downläge). 130-160 ligger den konstant på 4500 r/m på femman.
Samma på fyran 110-130.
Mindre gaspådrag, dvs. fortsatt på sexan, konstant kring 3000 om man ökar från 130-155.
Så beter sig inte Volvos nya åttastegade eller BMW:s åttastegade.
PH
Tyvärr kan jag bara hålla med. Om du ultrasenilförsiktigtgasar och bara utnyttjar 25 av D5ans 215 hk så går lockuppen in hela tiden och det "slirar" inte. Men vad ska du då ha D5 till?

Fattar inte varför man är så restriktiv med lockup, så fort lådan har lagt i en ny växel är det ju bara att smälla i lockuppen.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
De gånger man skiter i vad den förbrukar? :???:

Normalt sett, när jag exempelvis kör till jobbet, går den aldrig över 2500 r/min. Jag ligger över 2000 r/min när jag håller motorvägstempo, men det är ju bara för att uväxlingen är som den är. Då är omvandlaren låst.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:De gånger man skiter i vad den förbrukar? :???:
Behöver inte vara så, om man vara klipper i lockup mer kan man ju åka undan av bara den utan att det drar speciellt mycket mera bränsle.

Med manuell går det ju att brassa utan att förbrukningen skenar, det skulle automaten fixa enkelt med lite mer lockup.

Converterslirning kan man ju använda i bilkö o vid husvagnsbackning, i autobahnfart kan jag inte fatta finessen.
Det är väl därför nyare konstruktioner låser mer också. Tidigare tror jag att man har prioriterat maximalt vridmoment för acceleration när det gasas friskt. Då uppstår genast frågan om hur man ska dra gränsen mellan friskt och bara raskt gasande, förstås. Uppenbarligen görs det annorlunda nu, och då är det bra för förbrukningssiffrorna. Allt fler steg i lådorna gör ju att man i högre grad kan ligga på optimala motorvarvtal ändå.
Jag har också fått uppfattningen att effektiviteten hos en motor som D5 inte mår bra av att den varvas högt, typ över 2000 r/min. Om jag har fattat det rätt blir det ju ännu värre där. Väljer man annars att dra på rejält men på förhållandevis låga varvtal får man kanske bättre förbrukning.

Det här borde man ju kunna kolla rätt enkelt genom att fara fram som en tok i läge D, och sen göra om det där man växlar samma låda manuellt. Då vill den låsa betydligt mer, och då kan man ju inom ganska frikostiga gränser välja en relativt hög växel hela tiden. Inte svårare än att växla helt manuellt, snarare tvärtom. Sjunker förbrukningen med det körsättet så bekräftar det ju teorin om att ihärdigt momentomvandlande ger måhända bättre prestanda men till priset av ohemul bränsletörst.
Användarvisningsbild
av MartinS
I S/V60 Polestar upplevde iallafall jag är det ju låst hela tiden om man kör i sportläge eller växlar manuellt, så allt är ju en programeringsfråga. Jag tycker också att min egen gamla bil låser i princip hela tiden om man kör i sportläge, förutom när den är kall, då sliras det hej vilt för att få upp värmen i lådan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:I S/V60 Polestar upplevde iallafall jag är det ju låst hela tiden om man kör i sportläge eller växlar manuellt, så allt är ju en programeringsfråga.
Det är ju det som blir helt tokigt, man måste slå i sportläge för att få lådan och låsa lockuppen och köra ekonomisk. Tyvärr varvar det ju hårdare i sportläge.

Jag saknar verkligen ett ekonomiläge som inte tokvarvavar men ändå använder lockup även om man trycker lite hårdare på gasen för att utnyttja D5an rejäla vrid.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:I S/V60 Polestar upplevde iallafall jag är det ju låst hela tiden om man kör i sportläge eller växlar manuellt, så allt är ju en programeringsfråga.
Det är ju det som blir helt tokigt, man måste slå i sportläge för att få lådan och låsa lockuppen och köra ekonomisk. Tyvärr varvar det ju hårdare i sportläge.

Jag saknar verkligen ett ekonomiläge som inte tokvarvavar men ändå använder lockup även om man trycker lite hårdare på gasen för att utnyttja D5an rejäla vrid.
Jag med! Därför blir nästa bil en manuell, inte bara pga lock-up utan även för att jag själv vill välja vilken växel jag vill använda...
av Gabriel
Jag funderar starkt på att välja en manuell XC70 D4 AWD Classic som nästa bil.
Min nuvarande är manuell och jag är ytterst sällan över 2000 varv/min även de gånger jag accelererar relativt hårt.

Jag kör en xc70 D4 automat -12 i jobbet ibland, och det händer att jag håller på att bli tokig över de växlingsbeslut lådan tar ibland.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]