Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PVLars
Jeg har standard stereo i min XC90, og opplever at lyden er helt OK. Men da jeg satt i andre seterad, var lyden svært lav, og trodde først at bilen ikke hadde høyttalere montert i bakdørene. Jeg justerte balansen 100% bak, og lydvolumet fra bakhøyttalerne var kanskje 20% av det som oppleves i føresrsetet. Lydkvaliteten i bakhøyttalerne var også mildt sagt elendig.

Er dette noe andre har opplevd? Jeg planlegger en prat med forhandleren for å sjekke om dette er en feil.
Användarvisningsbild
av bjornw
Oavsett vilken stereo eller bil man har är principen att det ska upplevas som att ljudet kommer framifrån oavsett var i bilen man sitter. Därför är bakhögtalare ofta lite dämpade både vad det gäller frekvenser och nivåer. Det var ett liknande beteende på vår XC60 innan jag byggde om ljudet på den, nu kör jag oftast med bakhögtalarna helt av. Många billjudsbyggare har inga högtalare alls bakom förarstolarna som spelar över 100Hz.

Det behöver alltså inte alls vara fel, utan snarare låter det som att det är rätt tänkt. Bakhögtalarna ger ett fyllnadsljud anpassat efter bilens förhållanden, dvs de frekvenser som dämpas och dränks av andra oljud. Misstänker att även B&W stereon har ett liknande beteende, skulle bli förvånad om den inte har det, även med ljudet anpassat för alla passagerare.
Givetvis spelar inte B&W lika starkt bak som fram, men det låter ju definitivt bra även bak. En av anledningarna att det är bättre tryck även bak i B&W är ju att det är 19 högtalare i bilen, så några sitter ju bak :wink:

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]