Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Såg en xc70 MY15 idag. Två synliga ändrör, D4 märke på bakluckan men inte awd. Kan självklart vara borttaget men då skulle nog D4 också vara borttaget tänker jag. Kanske så att VEA-motorn har det men inte D4an innan? Aja det är inte det viktiga. Bilen hämtas i veckan :) Får se då som en överraskning!
av Alexas
ER skrev:FWD har väl alltid haft dolt enkelt ändrör oavsett vad som sitter under huven? Oavsett nya MY14+ mera profilerade eller gammla släta bakspoilern utan urtag för synliga rör.
Går att åtgärda genom byte av spoilern bak(ca 1000kr på skrot) samt ett halvsystem(höger samt vänster dämpare) från skroten avsett för tex D4/D5 AWD samt skarvmuffarna från Volvo som är "lite" bättre än pirat.
Tillkommer gör skyddspåten under bakre delen som vid enkeldämpare bara täcker vänstersidan och vid dubbla båda sidor och nödvändigt då tankröret sitter i riskzonen på höger sida samt övriga delar för upphängningen om det inte medföljer dämparna.
Jag gav totalt 5300kr för komplett system(max 2000mil på det så ingen rost) inkl främre röret efter katten på skroten samt skarvmuffar, skyddsplåten (inkl muttrar till den) som ersätter den mindre samt bakre MY14 spoiler förberedd för sensorer och delbart drag från samma bil som avgaset så inte dyrare än pirat i slutändan.
Piratsystem BSR/Simons kostar runt 4000-4700kr fast det saknar dämpare så det låter mera om detta och tillkommer gör stora plåten(ca 800kr tror jag det var) samt spoiler bak för att inte se skumt ut med rör som dyker upp under den raka bakspoilern.
Tack för ett mycket utförligt svar!
av DaBlo
Alexas skrev:
ER skrev:FWD har väl alltid haft dolt enkelt ändrör oavsett vad som sitter under huven? Oavsett nya MY14+ mera profilerade eller gammla släta bakspoilern utan urtag för synliga rör.
Går att åtgärda genom byte av spoilern bak(ca 1000kr på skrot) samt ett halvsystem(höger samt vänster dämpare) från skroten avsett för tex D4/D5 AWD samt skarvmuffarna från Volvo som är "lite" bättre än pirat.
Tillkommer gör skyddspåten under bakre delen som vid enkeldämpare bara täcker vänstersidan och vid dubbla båda sidor och nödvändigt då tankröret sitter i riskzonen på höger sida samt övriga delar för upphängningen om det inte medföljer dämparna.
Jag gav totalt 5300kr för komplett system(max 2000mil på det så ingen rost) inkl främre röret efter katten på skroten samt skarvmuffar, skyddsplåten (inkl muttrar till den) som ersätter den mindre samt bakre MY14 spoiler förberedd för sensorer och delbart drag från samma bil som avgaset så inte dyrare än pirat i slutändan.
Piratsystem BSR/Simons kostar runt 4000-4700kr fast det saknar dämpare så det låter mera om detta och tillkommer gör stora plåten(ca 800kr tror jag det var) samt spoiler bak för att inte se skumt ut med rör som dyker upp under den raka bakspoilern.
D4 VEA 181hk har synliga dubbla ändrör även om det är FWD men den gamla 163hk har dolda rör, en liten parentes bara ;-)
av perhall
Med tanke på att den nya har + 2års vagnskadegaranti (värt 5000?)
+ 20 år lägre skatt (=???)
+ 1 dl/mil lägre förbrukning (?X? mil)
+ nya däck (en omgång kostar 6-8 000, hur bra är de gamla)
+ nyservad
+ nya bromsar
+ ny vindruta
+ långt till nästa storservice
etc.

Så har jag svårt att tro på att du inte tjänar på att köpa en ny om du har den länge...
PH
av Alexas
DaBlo skrev:
Alexas skrev:
D4 VEA 181hk har synliga dubbla ändrör även om det är FWD men den gamla 163hk har dolda rör, en liten parentes bara ;-)
Då fick vi svar på det! Tack :)
av Alexas
perhall skrev:Med tanke på att den nya har + 2års vagnskadegaranti (värt 5000?)
+ 20 år lägre skatt (=???)
+ 1 dl/mil lägre förbrukning (?X? mil)
+ nya däck (en omgång kostar 6-8 000, hur bra är de gamla)
+ nyservad
+ nya bromsar
+ ny vindruta
+ långt till nästa storservice
etc.

Så har jag svårt att tro på att du inte tjänar på att köpa en ny om du har den länge...
PH
Enligt våra ekvationer vi har gjort gällande Classic och Bilen i fråga så skulle vi börja gå på plus efter runt 10 år.
Efter det skulle vi "plussa" runt 3000kr/år på driftkostnader, varav 1000 :- på lägre skatt.
Saker som vindruta, bromsar osv är väldigt svåra att räkna på. Bilen har bara rullat 2000mil så det är inga större summor.

Om bilen överlever i 20 år så har vi alltså "sparat" 30 000 kr på att idag lägga 40 000 kr extra på bilköpet.

De där 40 000 kronorna kommer ge en mycket bättre avkastning till exempel i aktier än på att få en sprillans ny bil med i princip exakt samma funktioner och ser likadan ut som en som kostar 40k mindre.
Låter mycket mer troligt. Men visst är det ju roligt att hämta ut en bil som ingen annan haft. Då hamnar ju utgiften på nöjeskontot istället, och sånt får ju kosta!
av Alexas
apersson850 skrev:Låter mycket mer troligt. Men visst är det ju roligt att hämta ut en bil som ingen annan haft. Då hamnar ju utgiften på nöjeskontot istället, och sånt får ju kosta!
Sant!
av Alexas
Någon mer som har en likadan och kan berätta hur den är att köra?

Det verkar råda delade meningar kring motorn och dess styrka. Vissa säger att den är tillräcklig, vissa att den känns väldigt klen och seg. Har idag 1.8t 150 hk i SAABen och den tycker jag är lagom.

Polestar verkar inte ha något trim till just den motorn med den drivlinan. BSR har dock ett som hottar upp den till 188 hk och 476 nm.
Om man är van vid högvarviga bensinare tycker man ofta att dieslar som inte har speciellt bred vridmomentkurva, utan "tappar andan" rätt tvärt när varvtalet ökar, känns klena. Dieslarna är däremot ofta förhållandevis starka vid låga varvtal, något som förstås gör att den avtagande effektkurvan vid ökande varvtal känns ännu mer påtaglig.

Automatlåda maskerar förstås en del av den här egenskapen. Själv har jag ju en D5, som håller i förhållandevis långt upp i varvtal, för att vara en diesel. Den skulle fungera bra med manuell låda också.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]