Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pmperformance
Fläktmotor VO 31366053. 2187,50kr är namnet på styrenheten. Och de går att byta, nöstan den enklaste delen att byta när man fått ner brännaren.
av Pmperformance
Fläktmotor VO 31366053. 2187,50kr är namnet på styrenheten. Och de går att byta, nöstan den enklaste delen att byta när man fått ner brännaren.
av Pmperformance
Jo nog kan du byta den själv om du vill, du kan ha tur så funkar den klockrent på en gång. Dock lär man justera in fläktens varvtal med co mätning av avgaserna.

Jag lät volvo byta den och justera direkt för då visste jag att skulle den lägga av efter besöket så kunde man reklamera.
av Pmperformance
Jo nog kan du byta den själv om du vill, du kan ha tur så funkar den klockrent på en gång. Dock lär man justera in fläktens varvtal med co mätning av avgaserna.

Jag lät volvo byta den och justera direkt för då visste jag att skulle den lägga av efter besöket så kunde man reklamera.
Användarvisningsbild
av gooose
Självklart kan du byte styrenheten men den måste få programvara för att funka den kommer tom så att säga

Men varför inte lagat felet du har på felkoden du anger???

Att "bara" byta komponenter utan felsökning så blir ingen glad

Felkoden är satt av en anledning följ felkoderna först Löser oftast problemet...
Sedan finns det självklart extremfall

I ditt fall så låter det som du har träffat verkstäder som lider av Inkompetens

Jag ogillar när folk kommer i kläm pga okunskap i alla lägen oavsett vilket område/yrke det gäller
och i dagen verkstäder så vill man att alla skall kunna allt och detta fattar väl man att det inte funkar varje individ är bra på "sin" sak spetskompetens inom det man brinner för

Felkod Från tidigare inlägg :
B1D3392 säger ju att det kan vara dessa fel:
Fel på bränsletillförsel.(luft?, läckage?)
Defekt bränslesystem.
Defekt bränsletillförsel
Förtäppt luftintag
Felaktig "flame sensor"

När denna felkoden finns så är följande fel vanliga.....

Fel på bränsletillförsel.(luft?, läckage?) :: Luftläckage slangklämmor "dåligt" klämda vid bränslepump (4 st) Pumpen sitter ovanför bakvagnen man ser att klämman är sned/otillräckligt klämd ( engångsklämma)

Defekt bränslesystem./ bränsletillförsel :: Anslutningen till dykröret i tanken drar tjuvluft syns lättas då sugröret är någon "ovalt" om man kollar noga
Då det är detta fel kan den funka Ok vid 5-10 + grader men vid - grader kass
Testas lättast genom att låta bilen stå inne i värme och man kyler tempgivaren som sitter under V backspegel när tempen är under 15+ så går värmaren att starta Går den då men inte om den stått ute över natten i - grader kolla dykröret

Förtäppt luftintag.. Ofta fullt med löv innanför innerskärmen så att värmaren inte får någon luft

Felaktig "flame sensor"... Förekommer oftast då det vart dåligt med luft till värmaren tex löv då den går fett och sensorn får en beläggning/skadas

Jag skulle börjat att kolla på detta innan jag byter styrenheten....

För att kolla dykröret måste tanken lossas från bilen då dykröret sitter i tankarmaturen och det finns ingen service lucka i golvet under sätet
Tänk då på att ha lite soppa i tanken så du slipper betala för tömning av tanken innan den demonteras

Det är ju en del saker du kan kolla själv utan att behöva lämna in bilen gör detta före nästa verkstads besök skriv här vad du kommer fram till Så kanske jag kan komma med fler tips

Värmaren är i alla fall en STOR anledning till att jag kör Diesel.....

Varm fru = Nöjd fru= :oops:

//Goose
av heffe81
Kan nu meddela att värmaren nu fungerar igen:) Dom bytte styrenheten (Fläktmotor) i fredags.
Tänk om detta hade gjorts från början, hade sparat många sömnlösa nätter:)
Användarvisningsbild
av xerent
Grattis. Se till att chefen till den mek som påstod att styrenheten inte gick att byta får höra det :wink:
av Pmperformance
Bild

Hej hej mitt i sommaren kommer jag med lite värmaruppdatering.

Här ser ni ett trasigt dykrör till värmaren, kan vara den som har varit boven i dramat med min värmare hela förra vintern.
Har renoverat värmaren helt nu endast nya ledningar från tanken och en bränslepump kvar typ allt annat är nytt.
Tänk om man fått veta om detta (standardfel ifrån början att just dykar rören är en felkälla) sluppit kosta på ny fläkt, ny brännare, ny programvara plus massa verkstadstid utan framgång. Denna slang/rörbit kostar drygt 120kr blligt mot resten va de kostar.
Slangen ska sitta fast i kopplingen och följa med upp när man lossar kopplingen.

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]