Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Dags att byta ut SAABen för en Volvo!

Har bestämt oss för en Volvo XC70, inte för att vi behöver en bil som klarar av lite terräng utan för att vi tycker V70 är så förutsägbart för småbarnsfamiljer, vi tycker xc70 är väldigt mycket snyggare och gillar komforten bättre.

Så, vi har hittat oss en bil som rullat 2000 mil, alltså nästan ny.

Efter att ha läst på om diesel-djungeln i Volvos modellprogram har jag kommit fram till att det är 2.0, d4 163hk som bilen har. Momentum business edition. Den är manuellt växlad och det är ett medvetet val.

Så, någon som har en likadan eller liknande och kan ge lite omdöme?

Jag har främst två frågor.
Är bilen utrustad med Volvos DRL i dimljusen?
Hur är bränsleförbrukningen IRL?

Och just det, är bilen/motorn utrustad med start/stop funktion
Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
Har inga egna erfarenheter av just dieslarna men MY14 kom faceliften med några uppdateringar både exteriört och interiört. T.ex DRL och de nya mycket snyggare LED-bakljusen. Digital hastighetsmätare kom också MY14 ifall bilen är utrustad med det.

Edit: du har nog förresten 181 hk om du har 4-cyl FWD-motorn. 163 hk har den gamla 5-cyl-motorn med AWD: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Hej, frågan är ju vad bilen kostar jämfört med en ny Classic. (galna begpriser på XC70 sen Zlatan.. :) ) Nybilsgarantin är ju väck om den nu är byggd v9-13 eller sept 13.
Så tidigt på modellåret fanns säkert 5-cyl D4 163hk FWD kvar.
av Alexas
Ja det är faktiskt den 5-cyl och inte VEA-motorn. Troligtvis för att bilen byggdes strax innan VEA-motorn började monteras i bilarna, trotts att det är en MY14.

Bilen har digital hastighetsmätare, tror det ingick i business edition tillsammans med HP 7" och lite annat. Bilen ifråga har också VOC.'

Jag får bilen för 284' inkl. vinterdäck och full tank diesel. Så 65 000 lägre än listpriset för en Classic. Med lite rabatter på Classic och på det vinterdäck kanske det landar på 40' mer för en ny Classic. Tycker det är OK. Bilen köps av en aukt. volvohandlare med 2 års garanti så det får ändå räknas som om bilen har garanti på det mest väsentliga.

Roligt att den har DRL! Någon som vet något om start/stop?
Ja 40 000:- för 2 årsmodeller nyare är billigt: Men samtidigt är 40 000:- en väldans massa pengar. Och jag tror inte det slutar där riktigt :)
av Alexas
Samma tankar har slagit mig, men 40k är väldigt mycket pengar. Pengar som idag inte finns och bilen behövs väldigt snart. Bilen är tänkt att behållas tills den stupar så andrahandsvärdet är inte det viktigaste heller.

@gurkburk. Roligt att höra! Känns lovande. Läst flera fina recensioner.

Någon som vet hur det är med utblåsen. Är de synliga som standard eller är det extra?
Användarvisningsbild
av ER
FWD har väl alltid haft dolt enkelt ändrör oavsett vad som sitter under huven? Oavsett nya MY14+ mera profilerade eller gammla släta bakspoilern utan urtag för synliga rör.
Går att åtgärda genom byte av spoilern bak(ca 1000kr på skrot) samt ett halvsystem(höger samt vänster dämpare) från skroten avsett för tex D4/D5 AWD samt skarvmuffarna från Volvo som är "lite" bättre än pirat.
Tillkommer gör skyddspåten under bakre delen som vid enkeldämpare bara täcker vänstersidan och vid dubbla båda sidor och nödvändigt då tankröret sitter i riskzonen på höger sida samt övriga delar för upphängningen om det inte medföljer dämparna.
Jag gav totalt 5300kr för komplett system(max 2000mil på det så ingen rost) inkl främre röret efter katten på skroten samt skarvmuffar, skyddsplåten (inkl muttrar till den) som ersätter den mindre samt bakre MY14 spoiler förberedd för sensorer och delbart drag från samma bil som avgaset så inte dyrare än pirat i slutändan.
Piratsystem BSR/Simons kostar runt 4000-4700kr fast det saknar dämpare så det låter mera om detta och tillkommer gör stora plåten(ca 800kr tror jag det var) samt spoiler bak för att inte se skumt ut med rör som dyker upp under den raka bakspoilern.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]