Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trst
Kära volvoägare
Dela med er av er erfarenheter för nu ska det byggas bil! Vore hemskt tacksam för alla tips.

Behöver ny bil då familjen ökar i antal. Får snart ett till barn och då blir vi totalt fyra i familjen. Nu är jag ute efter en bil som är så _TYST_ och _BEKVÄM_ som möjligt. Tankarna går direkt till V70 eller XC70.

Laminerade rutor har jag förstått att man ska ha, så det är redan tillagt.

V70 / XC70
Är någon av dem tystare än den andra?

16" / 17"
Spelar det någon roll för ljudnivån?

T4 eller D4 (FWD 8-stegade)
Är T4an tystare än D4an? Hur är det vid låga hastigheter och hur är det vid höga hastigheter (~140km/h)?

Finns det något annat jag bör tänka på?
av Lövet
T4 är rejält tystare än D4 i alla hastigheter, men den kan du inte få i XC70 så det blir V70 isf. Välj absolut 16".
Volvo har inför classic valt att ta bort ett par komforthöjade saker på bilarna. Bland annat kan man inte få four-c längre, det systemet gör bra för komforten.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Instämmer med tidigare postare.
XC70, laminerade rutor och 16". Skippa för allt i världen sportchassiet, taklucka och breda däck.

Bättre kan det inte bli.

Bensin är tystare än diesel. Min högst personliga uppfattning är att D4 är mindre benägen till vibrationer än D4 AWD och D5.
av perhall
xc lite tystare men har större sspeglar som ger mer vindbrus. högre däckprofil på xc är bra för komfort och ljud. men eftersom xc inte finns med bensin bör det bli en v70.man kan väl välja 16 tum fast 17 är std?/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Jag hade valt en XC70 med laminerade rutor, Four-C och 16"

Och T6 då. För XC70 diesel är inte tyst om man jämför med V70 T4.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]