Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klingon
Jag ska snart skaffa ny tjänstebil och har 8 basbelopp att förhålla mig till. Tror ni att det går att få en vettigt utrustad XC60 med drag, automat, AWD och vinterhjul för det? Hur skulle ni i sådana fall speca den?
av Droopy
Min kollega tog en XC60 nyligt, det var en vit D4a BE awd VOC ( Volvo körde någon kampanj ), fick 15,5% i rabatt, landade på ca 332 ( mins inte riktigt priset ). Så visst går det, ska dok tillägga att han känner säljaren, själv fick jag som privat person ett pris på 380k på samma spec, 7,2% i rabatt.
av Droopy
Där jag jobbar har vi avtal med Volvo, har 12% från listpris, dok så kan de anställda inte använda sig av det, det skulle räknas som en förmån och ska då beskattas. Likaså hos VW, 17% har vi där, men det är samma sak där, går inte att använda för de anställda.

Köper jag en personalbil kan jag använda mig av rabatterna, men inte på ett privatköp.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Du måste få 10% om det ska gå att få in en D4 AWD Aut momentum business edition med krok och vinterdäck. Men då har du inget mer lull-lull!
Användarvisningsbild
av philipsguy
Droopy om det nu är så på ditt företag så kanske det kan va värt den extra beskattninge för att få 10% mer?
Dock hade jag ringt Skatteverket först för det har jag aldrig hört. Förmånsvärdet ja men leasingavgiften?
av Malmstroem
Det är fullt lagligt att utnyttja företagsrabatter och sedan förmånsbeskattas för den förmån man fått.

Problemet brukar ofta vara företaget som säljer bilen. De är sällan intresserade av att låta någon privatperson utnyttja ett företagsavtal.

I teorin skulle det gå att först köpa bilen på företaget, för att sedan omedelbart sälja den vidare till dig som privatperson, och förmånsbeskattas för förmånen.

Om jag tog upp en sådan diskussion med min arbetsgivare skulle de helt garanterat tvärvägra. Det skulle bli alldeles för mycket arbete för en relativt liten vinst. Räknar du på vad arbetstiden kostar skulle det troligen bli dyrare än att som vanligt köpa bilen direkt av handlaren.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag tror vi har ungefär samma regler att hålla oss i och jag fick in en D4 Ocean Race Business E PRO med automat, panoramatak,drag,Klimatpaket VOC och lastpaket.
462,5 TSEK innan rabatt och 415 efter.
Hade jag beställt idag hade jag försökt få till den adaptiva farthållaren med.
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]