Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Har funderat lite efter mitt inlägg i den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=119352
sthlm skrev:Det här med skatten gör mig förvirrad.
Kikar ju själv på en D5 -11 och den skatten var ju i stort sett samma som min 2,5T.
Är det lägre skatt i några år och sedan pangar dom på så att man far ur skorna eller är det något annat som styr?
Polarens bensinare med V8 från -01 släpper ut det dubbla mot min bil men har ändå nästan halva skatten.

/Förvirrad
Är det så att det är skattelättnader för vissa årsmodeller eller är det rena rama vilda västern när det gäller skatter.
Följdfrågan blir om man nu vågar köpa diesel som boende i Stockholm då politikerna sneglat på Oslo.
Vi vet ju alla att miljötalibanerna är med och styr och Sossarna nosar upp alla möjliga källor till intäkter.
av Droopy
det där med skatten på just dieslar har ju varit på tapeten i 30år och det är nog bara att räkna på vad den kostar idag och strunta i vad den ev kostar om 5år. Det är ju iaf en struntsumma i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det som styr skattesatsen är miljklassningen på bilen samt koldioxidutsläppen i gram per kilometer.
Nya bilar har hög miljöklass och lågt utsläpp av koldioxid och får därför låg skatt.

Dieseldrivna bilar i storstad är ingen hit, det hadlar om allt från partiklar till kväveoxider. Dessutom är deiselavgaser klassade som cancerogena.
Hade jag bott i stockholm hade jag tittat på en biogasbil eller en elbil. Det brukar vara gratis parkering och de de brukar få lite andra förmåner också.
Användarvisningsbild
av sthlm
Det verkar som om det är godtyckligt vad skatten blir.
milktrucker skrev: Hade jag bott i stockholm hade jag tittat på en biogasbil eller en elbil. Det brukar vara gratis parkering och de de brukar få lite andra förmåner också.
Då blir det Tesla...eller inte om jag inte får den nästan gratis.
Sverige kommer aldrig att subventionera pga miljö det står iallafall klart.
Vill ha en bil med lite drag i som inte kostar tokigt mycket att köra.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är det inte så att lite äldre bilar har viktbaserad fordonsskatt medans nyare har koldioxidbaserad?
av Lövet
~Kalle~ skrev:Är det inte så att lite äldre bilar har viktbaserad fordonsskatt medans nyare har koldioxidbaserad?
Jo. Så ska man åka V8 ska man åka en gammal och smutsig en för att få så låg skatt som möjligt. #politikerlogik
Användarvisningsbild
av sthlm
Lövet skrev:
~Kalle~ skrev:Är det inte så att lite äldre bilar har viktbaserad fordonsskatt medans nyare har koldioxidbaserad?
Jo. Så ska man åka V8 ska man åka en gammal och smutsig en för att få så låg skatt som möjligt. #politikerlogik
Kikat lite på en gammal S6 340hk nu och skatt tillsammans med försäkring motiverar köp.
Skitbil iofs men rolig som fan att köra och kostar lite och skatten är låg så varför inte ge innerstadsborna lite mera godsaker att andas in, det är väl därför dom betalar 120.000 per kvadrat :D
av mikebike
Jag gick från 185 dieselhästar till 329 bensinhästar och skatten gick ned från 5700:- till 3250:-
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?